Oranjedag.. ;-)

Afgelopen zaterdag was het Koningsdag.. en dan hebben de zussies natuurlijk allemaal veel leukere dingen te doen dan wandelen. Zelf ben ik niet zo van die Oranje-festiviteiten, dus ik keek eens in de Wandelagenda of er die dag nog ergens een leuk tochtje was die ik zou kunnen doen. Nou.. er was een Oranjemars in Maassluis, die leek me wel wat. Het weer zou pas later op de ochtend wat beter gaan worden dus ik had geen haast.. alleen.. ineens stond op WeerOnline dat het tóch al wat vroeger droog werd in Maassluis..! Dan toch maar snel de auto in hoor.. er is daar bij het clubhuis van wandelvereniging VTM wel een grote parkeerplaats, maar ik las dat er bij het naastgelegen sportveld iets voor Koningsdag georganiseerd ging worden vanaf 11 uur.. tjaa.. dan is zo’n P wel snel vol natuurlijk..! Ik arriveerde om kwart over 9 in Maassluis.. en er was nog genoeg parkeerplek.. meer dan ik gedacht had en dus had ik de eerste de beste lege plek ingenomen, terwijl ik later zag dat er veel dichter bij dat clubhuis ook nog genoeg plek was heheh..

(het blauwe gebouw is de startlocatie, mijn auto staat bij het witte pijltje.. hier vooraan is de hele P nog leeg..!)

Wilde bij de start wachten tot het helemaal droog werd. Het was echter in Maassluis al een stuk minder hard aan het regenen als het in Rotterdam gedaan had, dus na het inschrijven voor de 10km-route zocht ik in m’n rugzak naar het plastic hoesje voor om m’n papieren routebeschrijving.. als ik dat droog kon houden, zou ik wel al kunnen starten. Lang verhaal kort: was m’n hoesje kwijt..! Maar een paar vriendelijke medewandelaars die me zagen zoeken en vroegen wat ik kwijt was, hadden er nog wel eentje voor mij.. wat aardig! Ik kon op weg.. langs het leuke terras met de parasolbomen meteen al het groen in..

.

.. en zoals te zien is.. geen kringetjes in het water van de sloot.. het was eigenlijk meteen al droog toen ik om half 10 vanuit de start naar buiten stapte.. geluk hebben..!

De plassen lagen nog wel op de weg.. maar de eendjes en zwanen bleven waar ze hoorden hehe..

Ik passeerde een grote manege, waar een mooie appelboom stond te bloeien..

Hierna ging het richting de Nieuwe Waterweg. Heb al heel wat wandeltochten van de VTM gedaan.. hun clubhuis staat nogal aan de rand van het plaatsje.. het is altijd een flink stukje wandelen om naar het centrum te komen. Maar álles beter dan de andere kant op, richting Hoek van Holland.. als je dán de 10km wandelt is het één lange weg waar niks te zien is naar een klein dorpje 5km verderop en dan een andere saaie lange weg 5km terug.. dié tocht doe ik alláng niet meer.. al zou ie voor Koningsdag nog wel toepasselijk geweest zijn.. die eerste saaie weg heet namelijk de Oranjedijk hahahaa!

Enfin.. het ging nu dus in wezen pas Maassluis in.. het kleine bordje stond laag, dus dat was lastig voor de selfie hehe. Hierna moest ik meteen de metrobaan oversteken en dan over de dijk naar beneden, naar het wandelpad langs de Nieuwe Waterweg..

Meteen toen ik naar links dat pad op stapte, kwam er stomtoevallig een groot oranje schip langs.. die bleef ik een hele tijd in het zicht houden..

Niet zo gek, aangezien ik wel zo’n 4,5km dit pad moest blijven volgen, waarvan ik later zag dat het toevallig de ‘Koning Willem-Alexander Boulevard’ heette.. ook heel erg toepasselijk op die kerel z’n verjaardag hè hahaha! Dat was wel een eind, maar er was veel te zien.. de schepen op het water, de zwanen aan de rand daarvan, de plantjes en struiken aan beide zijden..

Nee hoor.. dit vond ik helemaal niet erg.. er stond alleen wel een behoorlijke wind, dat had minder gemogen. 😉 Maar het was droog.. in de verte hingen wel wat dreigende wolken, maar er is de hele wandeltocht niks uitgevallen.. heerlijk!

.

.

Vlak voor die eerste bebouwing wat dichter bij het water, was een natuurspeeltuin..

.. hierna kwamen we dus onderlangs die moderne appartementenblokken te wandelen, maar ook daar was wel wat leuks of interessants te zien hoor.. ik zag bijvoorbeeld dit staan..

Het was aardig afgesleten door weer en wind en ik kon nauwelijks lezen wat erop stond.. maar daar kwam ik algauw achter. Want toen ik verder liep zag ik telkens een bankje staan, met daarachter een cortenstalen plaat met een tekstregel..

Oooh..nu kon ik plaatsen wat er op dat plaatje gestaan had.. dit was een gedicht, elke regel bij een eigen bankje, en de beginletters van de regels vormden samen het woord ‘MAASSLUIS’.. wat leuk! Heb alle regels verzameld en hier bij elkaar gezet..

Leukk.. en ik had het ook nog nooit eerder gezien, dus vrij nieuw denk ik.. al ben ik hier met de Furieadetochten (de enige tocht die ik hier meestal nog deed) nog nooit heen gestuurd, dus weet ik niet hoe lang dat hier al staat.

Behalve deze gedichtenbankjes was er nog steeds het uitzicht over het water natuurlijk.. en die moderne hoogbouw was vaak ook best de moeite van het bekijken waard hoor..

In het midden die aardige medewandelaars die me hun hoesje schonken.. was uiteindelijk niet nodig, maar toen ze me daar inhaalden en ik het terug wilde geven, wilden ze daar niets van weten hehe.

In de verte zag ik het veer naar Rozenburg net vertrekken.. daar zou de haven zijn, waar ik eindelijk wat meer het plaatsje in mocht..

Daar zag ik weer iets wat ik nog niet eerder zag.. in grote witte letters ‘MAASSLUIS’ op de kade hehe..

Het beeld erbij kende ik al wel.. volgens mij stond dat eerst ergens anders, maar had hier een heel mooi plekje gevonden.. dit ‘Scheepsbemanning’, van kunstenaar Hans Blank (nee níét Hans Bank hoor! hahaha) uit 2007.. dat meteen ook een monument voor omgekomen zeelui is..

Hierna dus Maassluis in.. eerst langs Hotel Maassluis.. en dan van lieverlee richting het gezellige centrum. Verder in een volgend postje!

.

19 gedachten over “Oranjedag.. ;-)

  1. Hoi Mizzke!
    Af en toe werd je er op je wandeling aan herinnerd dat het Koningsdag was. 😁
    Mooi gedaan, die gedichten!
    En zo nu en dan een leuke snoet bij een naambordje!
    Groetjes!

    Like

    1. Later kwam Koningsdag wel wat dichterbij hoor.. het was vrijmarkt in het centrum. 🙂

      Dat gedicht was leuk gedaan vond ik.. heb er wel werk aan gehad die regels zo op m’n blog te krijgen. 🙂

      Een leuke snoet? zag jij die ergens? 😛

      Like

  2. Oranjedag en dan een signaal rode boot voorbij zien komen varen.
    Soms ben je gewoon blij met het eerste beste parkeer plekje.
    Leuke spiegel foto in de plas.
    Hopelijk hebben de appelbloesem de nachtvorst overleeft.
    Over de Oranjedijk en de Koning Willem-Alexander Boulevard, het is wel grappig.
    Een leuke natuurspeelplaats Avonturis, zo iets is hier ook in het park.
    Haha, Bijna Hans Bank de kunstenaar. Hans

    @ het is er mooi wonen, maar geen sociale huurwoningen.

    Like

    1. Nee hoor.. het was echt heel erg oranje die boot.. het lijkt op de foto alleen wat meer op rood.. weet ook niet hoe dat komt.

      Ik hou wel van dat soort toepasselijke dingen als die straatnamen hehe.. vandaar dat ik ze dan even noem hè. 😉

      Scheelde maar één letter hè.. die kunstenaar hahaha!

      Like

    1. En dan schrijf ik er over op de rode 1 mei..! 😉

      ‘En de zee zal mijn zwijgen wel verstaan — Toon Hermans’ staat erop, op dat monument.. en daaronder ‘Ter nagedachtenis aan de Maassluizers die gebleven zijn op zee’.

      Like

  3. Leuk, langs de Waterweg! Ondanks dat ik opgroeide in buurgemeente Vlaardingen ken ik Maassluis nauwelijks. Er is ook veel veranderd, denk ik. Leuk, die gedichtenbankjes.

    Like

    1. Ja, vind het gek genoeg nooit erg om dáár een groot gedeelte van een tocht te moeten wandelen.. is gewoon altijd bedrijvig en wat te zien daar.. ik hou wel van bootjes kijken, dat scheelt. 😉

      Ik ben dit keer eens door wat nieuwere wijken gestuurd, dus voor mij was er ook het nodige veranderd.. best leuk. Het oude centrum blijft áltijd de moeite.

      Geliked door 1 persoon

  4. Wat een mooi verslag, en natuurlijk voor mij allemaal herkenbaar
    Natuurspeeltuin “Avonturis” bestond vorige maand 10 jaar.
    Aan de Nieuwe Waterweg, is altijd wel iets te zien.
    Leuk dat je al die cortenstalen platen van het gedicht, bij elkaar hebt gezet.
    Ik kan mij niet herinneren dat het beeld  ‘Scheepsbemanning’, eerst ergens anders heeft gestaan.

    Like

    1. Jaa, tuurlijk heel herkenbaar voor jou.. ik voelde me echt in Edward-town! 🙂 Als ik echt grote fouten maak in de info: gráág corrigeren hoor!

      Had van alle bankjes een fotootje gemaakt, dus dat werd uitknippen en aan elkaar plakken.. maar op die plaat waarop ze allemaal stonden was het echt nauwelijks nog te lezen. 🙂

      Ik was volgens mij nog nooit aan deze kant van de Koepaardbrug geweest en ik kénde het beeld wél.. dan zóu het ergens anders gestaan moeten hebben.. maar wie weet vergis ik me wel met dat ik nooit daar helemaal bij het begin van de haven geweest ben.. vroeger liep ik langere afstanden.

      Like

  5. Weer een plaats die ik alleen van de ANWB borden ken, maar door jouw blog kan ik er toch wat van zien.

    Like

    1. Is een heel leuk klein plaatsje om eens te bezoeken hoor.. en een stukje langs het water daar te wandelen. 🙂

      Like

  6. Soms zijn mensen lief, MizzD… ’k Glimlach terug, maar dat zie jij niet! ’Oranje’ voer met je mee, op deze speciale ‘Oranje’dag. Leuk, die cortenstaaltjes. En veel MizzDtjes! LIe(f)s.

    Like

    1. Superlief! vaker dan we denken volgens mij.. en zulke kleine lieve dingetjes máken je dag. 🙂

      Ah ja.. als de zussies geen fotomodel kunnen zijn, dan ikzelf maar.. alleen maar ‘dingen’ is ook niet leuk! 😛

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.