Het mooiste stukje..

Was op Koningsdag lekker aan de wandel geweest langs de Nieuwe Waterweg, als beginnetje van de Oranjemars die wsv. VTM in Maassluis organiseerde die dag. Bij de haven mocht ik het lange pad langs het water gaan verlaten.. en daar werd het even bootjes kijken natuurlijk..

Bij die zwarte ophaalbrug ging de route even met een ommetje..

.. om aan de andere kant ervan uit te gaan komen. Daar zag ik bij een patattent nog een leuke auto staan hehe..

Vanaf hier kwam ik op bekend terrein.. want bij de Koepaardbrug mocht ik het centrum van het plaatsje in.. en dáár kom je tijdens de Furieadetocht ook altijd. Dán staat dat centrum helemaal vol met de vele kraampjes van een grote braderie en allerlei andere attracties, die bij elkaar de Furieade vormen.. een groot jaarfeest rondom de oude sleepboot De Furie, die hier in de binnenhaven ligt. Daar was ik hier nog niet.. eerst maar eens vanuit de verte de koe en het paard van de brug gekiekt (gemaakt in 1954 door Gerarda Grueter)..

.. en langs het water van die binnenhaven ( die op dit stukje ‘Hellinggat’ heet) verder wandelen. De bebouwing hier is niet allemáál oud.. maar ik vind het wel een mooie mix..

(zette er expres die medewandelaars voor op de foto.. kun je goed zien wat een enórm grote deur dat was..!) Er lagen wel wat schepen op het water, en er werd gewerkt duidelijk.. maar met de Furieade ligt het hier helemaal vol en kun je de oude schepen vaak bezoeken..

Maar het is hier sowieso het mooiste stukje van Maassluis vind ik. Ook aan de andere kant van het water een mooie mix van oud en nieuw..

.

.. en dan ineens iets een beetje ‘out of the order’.. als dat kantoor met die palmen ervoor.. daar hou ik ook wel van hoor..

.. al zie ik de oude kerktoren net wat liever..

Half 11 al.. een uur onderweg.. dan zou de rust er al snel aankomen hè, die was op het 5,5km-punt. Maar ik ging me híér niet haasten hoor.. zó mooi dit stukje..

.. en dáár lag de oude stoomsleper de Furie.. aan de kade achter het Nationaal Sleepvaartmuseum, dat in dat witte hoekpand gevestigd is.. dat was ooit het stadhuis uit ca.1650. Het hele rijtje komt je vast bekend voor als je weleens bij Edward McDunn op z’n blog leest.. die heeft dat (bij avond) als header..

.

Linksonder in de collage is het Gemeenlandshuis van Delfland, ik zou het later nog aan de andere kant passeren. De kerk werd van 1629-1639 gebouwd en is de Groote of Nieuwe kerk, gebouwd op een klein eilandje, waar ooit een schans stond, een oud verdedigingswerk dat de Spanjaarden daar aangelegd hadden tijdens de Tachtigjarige oorlog.
Mijn route leidde me helemaal de Haringkade over om dan naar rechts over die groengrijze ophaalbrug te gaan, waar vanaf ik nog één keer naar de oude Furie (1916) keek..

.. en toen viel m’n oog op die mooie wapensteen, daar bij de sluis.. beetje verstopt achter een trapje hè..

Waterwerken als sluizen vind ik altijd bijzonder om te zien..

.. en aan de andere kant zag ik in de verte, bij dat scheepje, al waar ik m’n rustpauze ging houden hehe..

Maar ik stak geen stukje af hoor.. ik vind dat dat niet hoort hehe. Ik moest hier rechtsaf waarbij ik dus langs de voorkant van dat rijtje prachtige oude panden kwam dat we achter de Furie al gezien hadden hè. Eerst dat Gemeenlandshuis Delfland, dat een werkelijk prachtige voordeur heeft..

.. en op het hoekje dan dat voormalige stadhuis, waar al heel lang het Sleepvaartmuseum in zit.. hier tegenover moest ik van deze hooggelegen straat gaan afdalen, via een straat die ‘Wip’ heet .. nou ja.. dat zal wel zo zijn omdat je vanaf die steile helling in een wip beneden bent denk ik hahaha..

Daar beneden, langs dat watertje dat de Zuidvliet heet, kon ik wel zien dat er wat drukte was.. voor Koningsdag ongetwijfeld. Ik moest daar naar links de Markt op.. en ja, dat is hier ook een plein, maar wel een kleintje. Er was inderdaad een vrijmarkt, of ook wel een kleedjesmarkt genoemd, voor Koningsdag te bezoeken..

Het middengedeelte was gewoon vrijgehouden voor terassen.. de mensen met hun spulletjes stonden aan de rand ervan.. maar niet aan de rand waar ík eerst bleef.. op weg naar m’n rust, bij ijssalon Luciano..! Vorig jaar bij de Furieademars voor het eerst geweest en ze hebben er heerlijke Italiaanse koffie.. voorál veel ijs ook, maar daar kwam ik nu niet voor.. het werd een stukje appel-notentaart bij m’n espressootje.. heerlijk. Als gratis extraatje kreeg ik er nog wél een mini-ijsje bij.. dat smaakte ook goed. Ik genoot van het uitzicht op ook weer een erg mooi stukje Maassluis, daar bij die twee ophaalbruggetjes, waarvan er eentje een opmerkelijke knalgele kleur heeft hehe..

Heerlijke pauze.. hield er alleen een natte broek aan over, want de rieten terrasstoelen bleken nog nat te zijn geweest van het slechte weer die vorige nacht hahahahaaa! Nou ja, dat liep ik wel weer droog hoor.. het was ondertussen echt wel mooi wandelweer geworden! En het werd tijd dat ik weer es opstapte inderdaad.. er wachtte nog een helft van de tocht hè! Op naar een volgend postje dus! 🙂

.

12 gedachten over “Het mooiste stukje..

  1. Leuk om te lezen, ik kom elke maandag in Maassluis, maar kom eigenlijk weinig in het centrum. Het is net te ver vanuit de nieuwbouwwijk waar mijn dochter woont. Kleinzoon is niet meer zo van zitten, rent liever rond maar oma kan zelfs die van 2 jaar al niet meer bij houden haha

    Like

  2. Van die meubelmakerij in dat oude pakhuis, heb ik de zaag nog nooit horen zingen hoor.
    In één van die panden op foto 8 heb ik nog vier jaar gewoond.
    Dat trapje zit er niet echt fijn om de wapens te fotograferen hè?
    In het oude centrum, is best wel veel moois te zien.

    Like

  3. Weer een mooi stuk van je wandeling . Die dubbele ophaalbrug doet me denken aan de tijd dat ik op de HBS zat, dan moest ik op de fiets ook zo’n dubbele ophaalbrug over. Als je te laat was dan gaf je de brug de schuld. Fijne vrijdag gewenst.

    Like

  4. het mooie stuk hebben ze voor het laatst gehouden. Die palmen zullen ze in de winter wel goed moeten afdekken voor de vorst. Die sluizen vind ik ook mooi om te bekijken.

    Like

    1. Nou.. dit was meer het midden van de tocht hoor.. niet het laatste stuk.

      Je hebt wel palmboompjes die in ons klimaat ook gedijen dacht ik.

      Like

  5. Een wandeltocht vol afwisseling. Daar zou ik ook mijn ogen – en maag – de kost geven. Wel bijzonder zo’n gele ophaalbrug. Daar kijk je niet naast.

    Like

  6. Superleuk, dat oude haventje! En al die panden die daar staan. En bruggetjes in allerlei kleuren!
    Lekkere pauze, met een mini-ijsje!

    Like

    1. Ja echt een heel leuk plaatsje hè, ik schreef het al. 😉

      Was een lekker ijsje.. voor de gelegenheid denk ik met een heel lichte sinaasappelsmaak.. en er zat witte chocolade in.

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.