Kei-leuk! :-)

In coronatijd zijn we begonnen om voor onze verjaardagen ergens een leuke stadswandeling te gaan maken.. we konden immers in die tijd niet uit eten of op vakantie (wat we éérst meestal deden voor onze verjaardagen).. en we wandelen graag hè. Niks zo leuk om dan eens een mooie stad te gaan bekijken samen. De keuze van mij was voor dit jaar (zondag de 22e jan.) óf Leiden óf Amersfoort.. en het werd het laatste.. juist ja, de hometown van medeblogger Hans Bank. Bijna 7 jaar geleden was ik daar al eens met blogvriendin Noortje trouwens.. maar dat was dus alweer even geleden en vriendlief was er nog nooit.. dat laatste was de doorslaggevende reden dat het Amersfoort werd. We wilden er om een uur of 11 wel zijn (koffietijd! 😉 ), maar door werkzaamheden bij Utrecht en een dwarsliggende truus in de auto (de gps hè haha), die de beoogde parkeergarage geheel ergens anders in de stad gesitueerd bleek te hebben (véél te ver naar het noorden.. we hadden bijna wel bij Hans aan kunnen gaan voor een bakkie, zoals ie aangeboden had, maar dat lag een beetje te ver uit onze route dus), waardoor we pas bij half 12 eindelijk de auto in parkeergarage Asch Van Wijck gestald hadden en op weg gingen naar het oude centrum..

Er wézen van die kleine schildjes op de stoepen heen.. er zóú ook zo’n uitgezette stadswandelroute zijn, maar ik had er van internet al eentje gevonden van de ANWB, die langs de meeste bezienswaardigheden voerde.. dus die route had ik bij me. We konden die schildjes wel naar het centrum volgen, maar dat was hier vlakbij hoor.. dat wees zich vanzelf. En hoewel het hier aan deze straat véél moderne hoogbouw was, stonden er toch ook nog wel wat mooie oude panden tussen..

.. en tussen al dat moderne geweld lonkte al de bijna 100m hoge toren.. de Lange Jan dus hehe..

Verder op weg zag ik nog een leuke bank.. is dat nou een echte logbank Hans? hahaha..

Nee.. het was natuurlijk een kunstwerk, op die bronzen kussentjes zou het niet lekker muziek luisteren zijn hè hehe! Het heet ‘Argentum’ en werd in 2002 door Nicolaas Dings gemaakt.

We wandelden de Molenstraat in.. maar geen molen te zien daar hoor.. wél het hypermoderne stadhuis op de hoek.. en even later zagen we dus weer de Onze Lieve Vrouwetoren lonken..

.. en keken we rechtdoor tegen een soort van moderne stadspoort aan.. best wel leuk gedaan vond ik..

.

We waren naar rechts afgeslagen en liepen richting de toren.. feitelijk waren we nú al afgeweken van de ANWB-route.. daarvoor hadden we die Molenstraat niet in moeten gaan, maar metéén al naar rechts af moeten slaan en de toren over moeten slaan.. die zouden we dan pas aan het einde van de wandeling gaan zien. Maar ik wist van m’n vorige bezoek aan de stad met Noortje, dat er bij die toren een heel horecapleintje was.. en we wilden echt nog wel even een koffietje ergens drinken. Dus had ik de route een beetje aangepast hè..

Het bleek Jaxons dag niet te zijn.. hij had weer reuze veel moeite met dat bruggetje daar.. en daar zouden er nog meer van komen..! Nou ja.. niks aan te doen.. hij moest zich maar een beetje vermannen hoor.. hij had de steun van de baas hè.. het zou wel gaan lukken.
Aan de andere kant aangekomen keek ik nog even naar die prachtige deur van de toren.. óók een kunstwerk hoor.. deze ‘Pelgrimsdeur’, die door Eric Claus gemaakt werd (2014-’21). Rondom in de vele nisjes van de toren staan dan nog véle nieuwe beeldjes van Ton Mooy, daar geplaatst in 1994-’95..

Maar vriendlief was met Jaxon al verder gewandeld.. naar de eerste de beste horecazaak die open was.. koffietijd! Het was het Stadscafé.. en het was er binnen lekker druk.. én warm hehe.. ja het weer hield niet echt over afgelopen zondag.. het zou zonnig zijn, maar het wás grijs.. en kkkoud vooral. Dus af en toe ergens naar binnen was wel aan te raden..! We hadden nog een geldbedragje te besteden dat we kado gekregen hadden van onze (schoon-)moeder.. dat was voor ons 41-jarig samenzijn. Ze had gezégd voor een bloemetje, maar ik heb al zóveel bloemen staan (van m’n verjaardag) dat het ons een leuk idee leek er lekker koffie met gebak van te nemen.. en zo geschiedde hehe..

Het smaakte wel.. vriendlief ging voor de huisgemaakte appeltaart en ik voor de carrotcake mjammm! We namen zelfs nog een tweede koffietje.. en toen konden we er wel weer even tegen. Verder met de wandeling.. hiervoor moesten we het plein voor de kerk ( dat Lieve Vrouwekerkhof heet.. zal er ongetwijfeld ooit geweest zijn dan! 😉 ) oversteken..

.. waarbij ik nog het ‘nulpunt’ voor de toren zag.. het zogenaamde middelpunt van Nederland is dat..

Toen wij daar even naar stonden te kijken, bleek Jaxon iets eetbaars (?) op de stoep te hebben ontdekt en stond dat snel, voordat wij het af konden pakken, naar binnen te schrokken.. verdikke toch, stoute hond! We weten niet wát het was, maar zulke dingen hebben we niet graag natuurlijk hè.. die hond kan sowieso al tegen weinig, dus wie weet wat voor last ie ervan kon krijgen? Nou ja.. het was gebeurd, niks meer aan te doen.. we hoopten er maar het beste van (en voorlopig hebben we er gelukkig nog niks van gemerkt, van kwalijke gevolgen.. oefjes!) Een oud en smal, maar heel gezellig straatje, de Krankeledenstraat geheten, leidde ons van de toren naar de Langestraat..

Er net voor en aan het begin zag ik nog een gevelgedicht.. én een heel bijzonder uithangbord van een loodgieter.. aan dat soort dingen kan ik dus écht niet voorbij zónder een fotootje te maken..

.

Prachtig middeleeuws pandje hè.. maar ook grappige opschriften in dat straatje..

.

Bij de Langestraat uitgekomen (dat dus écht een lange straat is die door de gehele oude kern van de stad loopt en een echte winkelstraat is, maar waarvan de meeste winkels in prachtige oude pandjes zitten)..

.. weken we nóg een keer van de route af.. omdat vriendlief thuis al gezegd had, dat ie zéker de Kei van Amersfoort wilde zien! Dat is een enorme zwerfkei en daar zit een heel verhaal aan vast, maar dat heeft Hans al eens uitgebreid op z’n blog verteld hehe. Ik wist nog van de vorige keer waar die Kei stond.. dus leidde ik m’n gezelschap naar rechts, waarbij we langs deze ‘sprengel’ kwamen, wat een bepaald soort waterputmechaniek is..

(op het rechtse fotootje zie je achter de sprengel tegen de muur nog een kunstwerk.. dat heet ‘Weg naar de toekomst’ en werd in 2007 door Krijnie Beyen gemaakt)

Naar links was hierna de Zuidersingel.. daar moesten we éigenlijk heen.. maar we gingen eerst rechtdoor, op weg naar de Kei dus.. daarbij passeerden we dit pleintje (de Varkensmarkt) met dat prachtige hoekpand en een leuk Mondriaan-zebrapad..

(Piet Mondriaan, de beroemde schilder, bekend om z’n ‘gekleurde vakken’-schilderijen, werd in Amersfoort geboren.. wij zouden later langs zijn geboortehuis lopen, waar nu het Mondriaanhuis (=museum) in gevestigd is)

.. en middenop nog een beeld, bestaande uit twee delen.. eentje met een vrouw en eentje met een zakkendrager (een man dus hahahahaa!), het is uit 1984, van Marius van Beek en heet ‘Amers-voorde’. Hierna bleek dat de straat (Arnhemsestraat), waaráchter ik de Kei vermoedde te staan (aan de Stadsring), eigenlijk verboden voor honden was..! Nou ja.. we deden even net of we dat niet gezien hadden en liepen snel door.. ik laat in een volgend postje zien of we die Kei bereikt hebben of niet hehe.

(‘poffertjes van oma’ .. hahaha heeft níks met de GGOS van Hans te maken hoor!)

44 gedachten over “Kei-leuk! :-)

          1. Ooow.. heb al dagen iemand uit Spanje op bezoek op m’n blog.. dacht even dat jij dat was, lekker effe er tussenuit hehe.

            Like

    1. Apart hè, die deur.. nog niet zo lang geleden dat het nog gewoon houten deuren waren.
      Schoonmama vond het, toen vriendlief de foto geappt had, ook wel een goed plan hoor! 🙂

      Like

  1. Hoi Mizzke!
    Wat een gezellig stadje!
    Lekkere traktatie voor jullie 41 jaar samen! Dáár lag Jaxon er héél braaf bij, maar nadien sloeg hij zijn slag dus! Tsss…. Gelukkig niets aan overgehouden maar is altijd wel efkes stressen hé!
    Groetjes!

    Like

    1. Amersfoort is best groot hoor.. zoiets als Dordt schat ik. Maar ook net als Dordt is de oude binnenstad wel het interessantste.
      Inderdaad ja, stressen.. net als toen in Gent, toen ie aan die tafelpoot had liggen likken en er allemaal gebroken glas naast lag hè.. zó lief van die restaurantuitbaatser dat ze me waarschuwde..!

      Like

  2. Die schildjes zijn best wel handig lijkt mij.
    De “Lange Jan” staat deftig op de foto hoor.
    Nee, die kussentjes leg je niet onder je hoofd…..hahaha!
    Die ‘Pelgrimsdeur’, is een juweel.
    Ik houd van die straatjes zoals de Krankeledenstraat.

    Like

    1. Als je de info waar je naar staat te kijken erbij hebt wel ja.. maar die hadden wij dus niet, want die moest je bij het VVV gaan halen. Deze route van de ANWB leek er sterk op.. vandaar.
      Schattig hè, van die oude straatjes.. net een decor voor een film uit de goeie ouwe tijd..! 🙂

      Like

  3. Mooie stad, Amersfoort. Toen ik nog bij de SP werkte kwam ik er regelmatig, maar vaak geen tijd om de stad echt te bezoeken en te bezichtigen.
    Dus het is prima dat jullie er nu waren. Zo kan ik toch al die mooie bezienswaardigheden zien die de moeite waard zijn. Jij slaat weinig over wat de moeite is.

    Like

    1. Dat is echt wel jammer.. het is echt een prachtige oude binnenstad.
      Maar laat je maar rondleiden door ons dan ja hehe.. al kun je nooit álles gezien hebben in één keer hoor..! 😉

      Like

  4. daar zijn we ook al eens geweest. alleen jammer dat we nooit het centrum deden. daarom alleen al zou ik nog is willen terug gaan, zeker als ik nu de foto’s zie.

    Like

  5. Mooie stad, ben er nooit geweest. Leuk dat bankje met die bronzen kussens en mooi die pelgrimsdeur!

    Like

  6. Ik was al benieuwd welke stad jullie gekozen hadden voor jullie stadswandeling. Ik ben er nooit meer geweest nadat wij er toen samen een wandeling deden. Leuk hoor om weer foto’s te zien van de stad. Ik ben benieuwd naar de rest.

    Like

    1. Wij deden indertijd een Groene Wissel-tocht hè.. meteen vanaf het station éérst het groen in en pas later kwamen we dan bij de stad uit. Maar voor de rest zagen we verder alles wat ik nu ook weer zag volgens mij. En nú waren we op tijd bij Alberts om er écht te lunchen hahahahaa! al was die borrelplank ook al vullend genoeg toen..! 😉

      Like

    1. Ja.. was ook nog bijna waar jij was.. bij het Eemplein.. maar vind de oude binnenstad toch wel mooier hoor!
      Het was een beetje voor ons 41-jarig samenzijn, maar voorál ook voor m’n verjaardag hehe.

      Geliked door 1 persoon

  7. Ach, kijk nou eens, Amersfoort.
    Je zou het niet geloven maar morgen heb ik een logje over de Westbuitensingel.
    Daar komen de panden aan de Stadsring nummer 53, 55, 57, 59 en 61 ook in voor. (foto onder “Jacob van Campen”)
    Heb bankje wordt veel gebruikt, vaak wel mensen met een telefoon.
    De toren is ook het centrum van het uitgaansleven.
    Lief Jaxon met zijn bak water, goeie zaak Stads Café.
    Snaaien kunnen ze wel en Jaxon weet als ik snel ben dan heb ik het.
    Vrijdag een logje over de varkensmarkt.
    Was een leuk verslag. Hans

    @ klopt, ik was vergeten de GGOS te plaatsen.

    Like

    1. Je zult een hoop kunnen herkennen denk ik.. mocht ik iets fout vermelden of je hebt een aanvulling.. schrijf het maar hoor! dan kan ik het eventueel aanpassen in het verslag.
      Die hond kreeg overal steeds eerder z’n water dan wij onze drankjes..! 🙂
      Jax is erg handig met z’n tong.. konden we het bij z’n voorgangers vaak nog uit de bek schudden, Jax werkt de boel met z’n tong héél snel naar achteren en zie het dan nog maar es te pakken te krijgen..!
      Ik ga in jouw postjes nu misschien ook wel meer herkennen dan hehe! Er kómt trouwens nog een fotootje van iets dat ik uit jouw postje erover herkende! 🙂

      Er stond trouwens ‘Schothorst’ op de verkeersborden toen die gps ons verkeerd stuurde.. daardoor wist ik dat we teveel naar het noorden aan het rijden waren. Oók wel omdat ik de Lange Jan eerst dichtbij zag en daarna weer veel verder weg hahahahaha!

      Like

      1. Het is leuk om eens mee te kijken door een ander zijn ogen.
        H. gouw loodgieters, zijn uithangbord had ik nog niet gezien.
        En dan zeg ik vaak dat ik vaak naar boven kijk in de stad.
        Schothorst is buiten de stad, deze wijk is begin jaren zeventig uit de grond gestampt.
        Ik lees veel positieve reacties over onze logjes, dat is wel leuk.
        Lijkt wel een samenwerking. 🙂

        Like

        1. Hangt pal naast de Lange Jan, dat loodgietersuithangbord. Mijn vader is z’n hele werkzame leven loodgieter geweest, dus die viel me wel op hoor. 😉
          Tja, als het over Amersfoort gaat, ben jij toch dé man hè! 🙂

          Like

          1. Wat leuk de achter liggende gedachte bij de foto, maakt het zoveel persoonlijker.
            Zal er opletten als ik er weer eens ben.
            Nou, de weblog man.
            Ik heb niet veel anders meer te schrijven en de stad is ook leuk om onder de loep te nemen.
            Vind het heden en verleden verbinden erg leuk.

            Like

  8. Amersfoort, mooi om de stad zo via je foto’s te zien. Heel erg vroeger toen ik nog maar een jaar of negen/tien was, logeerde ik regelmatig bij een oom en tante die een vakantiehuis in Maarn bezaten. Dan ging ik met tante ook wel eens winkelen in Amersfoort. Alleen lette je toen niet zo op de stad zelf.

    Like

    1. Nee.. als kind beleef je alles heel anders. Ben als 11-jarige heel NL door gereisd met de trein, veel gezien maar weet er niet veel meer van.

      Like

  9. Hee leuk, Amersfoort. Dat is ook al eeuwen geleden dat ik daar was. Ik zie hier allemaal dingen die ik nooit eerder zag, dus bedankt! 🙂 Die kei zag ik wel ooit.

    Like

    1. Ik zag later pas dat we nog wel wat stadspoorten gemist hebben, die ik met Noortje indertijd wél zag.. jammer.. maar misschien moesten we dan nog maar es terug gaan een keertje hehe.

      Geliked door 1 persoon

  10. Amersfoort ken ik alleen van de blog van Hans. Met deze blogpost heb ik nog een beter beeld van die stad. Heel interessant om er rond te wandelen. Ik ben benieuwd voor de volgende post.

    Like

    1. Ja, we gaan de hele binnenstad rond, dus je idee van de stad zal wel wat uitgebreider worden.. aangezien Hans vaak post over de buitenwijken, waar ie zelf ook woont hè.

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.