Boer’n buut’n! :-)

Afgelopen woensdag werd er dus eens een midweekse wandeltocht georganiseerd.. een samenwerkingsverband van de Stichting Wandelsport Dordrecht, wsv. Kinderdijk en wsv. Nooit Gedacht uit Oud-Alblas. Ooit begonnen als de Poldertocht, maar nu Molenlandentocht genoemd.. om het even hoor.. de start was in Noordeloos, wat een dorp is dat middenin de ‘boer’n buut’n’ ligt.. het polderlandschap van de Alblasserwaard dus hehe. Toen ik het adres van de startlocatie bij truus in de auto invoerde, kende ze de straat niet.. en ik dacht: ‘een dorp.. hoe moeilijk kan het zijn het tóch te vinden dan?’.. nouuu.. dat viel nog niet mee! Het bleek dat die start in een splinternieuw dorpshuis was ondergebracht (vandaar dat truus het nog niet kende), aan de noordrand van het dorp.. ik kwam vanaf het zuiden.. en zat eerst al aan de verkeerde kant van een vaart.. en daarna vroeg ik het maar aan een paar wandelaars die al op weg waren. Zo vond ik het toch.. maar het parkeerterreintje stond al barstensvol.. ik reed er langs en zag dat meer wandelaars in de berm van die polderweg daar waren gaan staan.. nou, dan durfde ik dat ook wel. En zo kwam het, dat ik deze keer al vóór de start de traditionele selfie bij het plaatsnamenbord kon maken.. ik moest namelijk een (flink) stukje terug lopen om weer het dorp in te komen hehe..

Snel inschrijven (had ik digitaal thuis al gedaan, dus het was simpelweg scannen van de QR-code) voor de 10km-route en op pad..

Dat ging eerst langs bermen vól koolzaad en fluitenkruid en daarna schampte ik het dorp zelf waar de nodige bloesemboompjes stonden te shinen..

Het zou die dag mooi weer zijn, dus die donkere wolken die af en toe overkwamen, verontrustten me wel.. had geen plu of iets bij me.. alleen voor de wind een dun donsjasje aangetrokken. Gelukkig bleek die weersvoorspelling toch wel te kloppen, want er viel niks uit, uit die wolken. Ik wandelde op een gegeven moment langs die vaart waar ik eerder aan de verkeerde kant langsgereden was. Er gingen allemaal leuke witte boogbruggetjes over..

.

Vond het wel lekker lopen hier hoor.. het waren dan wel asfaltweggetjes waar ook allerlei ander verkeer op mocht rijden, maar er reed maar bijzónder weinig.. en het was breed genoeg ook. Ik genoot van wat ik allemaal zag.. was al héél lang geleden dat ik hier nog es in deze contreien geweest was. Vroeger ging ik weleens met m’n ouders mee als ze weer es naar het Jaarfeest in Noordeloos gingen.. voor de grote rommelmarkt die er dan was, daar waren ze gek op. Maar dan kijk je niet naar de huizen of de omgeving van zo’n dorpje hè! Nú wel.. ik zag rechts in de verte al een wipmolen staan.. en links zag ik nog een leuke windvaan, van een eend met kleintjes tussen het riet. En bij een staalbedrijf ( jaja, dat zat hier ook in de middle of nowhere!) ging mijn route zo’n wit bruggetje over..

.

Aan de overkant bij een boerderij stond een mooie oude tractor.. en toen ging het aan de andere kant van de vaart nog een klein stukje rechtdoor verder.. waarna het bij een kwekerij naar rechts de bocht om ging..

.. daar werd het pas écht boerenbuiten..!

De weg ging een eind verderop weer naar rechts de bocht om.. kon ik zien aan de wandelaars die daar al liepen tussen de bomen..

Net voor die bocht was nog een boerderij, waar een koeien-windvaan te zien was.. en het bleek dat ik dat hele stuk land rondom die wipmolen af moest wandelen..

Dat was een behoorlijk láng stuk.. maar er was gelukkig genoeg te zien, heb me geen seconde verveeld hoor! In deze tijd zijn er zoveel bloemetjes die komen piepen hè..

Ik liep nog wel een beetje in de schaduw van die dikke wolken..

.. zag over het land heen dat Noordeloos ondertussen lekker in het zonnetje lag! Er stond een picknickbankje op een mooie plek; ik zag een zwanenpaartje in het water ‘grazen’; bij dikke pollen koolzaad moest ik even de provinciale weg oversteken en toen weer verder langs een nog langer fietspad. Met simpele betonbruggetjes over de sloot, waar een peilstok instond.. en naar rechts was er alsmaar zicht op dat weiland met de molen..

In de berm aan de waterkant bloeide van álles.. van geel koolzaad tot roze hoenderbeet.. van paarse smeerwortel tot wit fluitenkruid.. en de wolken die weerspiegelden in het water van de sloot maakte het allemaal nog leuker..

.

(af en toe werd ik door andere wandelaars ingehaald.. heb ik helemaal geen probleem mee hoor hehe)

.

Links was die vaart.. maar rechts was ook een slootje.. hier zag ik nog groot hoefblad-bloemetjes. En ineens tussen het gras nog wat paddenstoeltjes ook..! We begonnen boerderijen en stoeterijen te passeren.. teken dat we weer dichterbij bebouwd gebied zouden gaan komen..

Maar ineens keek deze mij indringend aan..

.. een fuut! Ik verwachtte half en half dat ie onder zou gaan duiken.. maar nee hoor.. hij zwom me (wel rap! haha) gewoon voorbij..

Even later, toen ik weer diverse boerderijen gepasseerd was, zag ik ook nog een eendje met een zwikkie kleintjes in haar kielzog.. maar toen kwam ik dus al steeds dichter bij het volgende dorp waar de route mij heen leidde.. dat was Hoornaar.

(linksonder is geen riet met rietsigaren hoor.. het was een soort mini-uitvoering daarvan.. een soort gras!)

Hoewel de verveling dus echt niet toegeslagen had, vond ik het wel fijn dat ik nu weer es wat anders te zien zou gaan krijgen.. ik moest Hoornaar helemaal door en aan de andere kant ervan zou de rust zijn, op het 5,3km punt. Het was nu dus al zo’n 4,5km wandelen geweest op wel erg lange rechte wegen.. een beetje afwisseling zou toch wel fijn zijn hahhaa! Morgen verder in een volgend postje.

.

27 gedachten over “Boer’n buut’n! :-)

  1. Mooie bloemen en weidse vergezichten, je had een goede wandeling uitgekozen met een mooie omgeving. Voor vandaag een fijne dinsdag gewenst, hier is de dag erg nat begonnen hopelijk knapt het later nog iets op.

    Like

    1. Ik kies bijna altíjd mooie wandelingen uit hahahahaa! Hier is het vandaag ook naadje wat het weer betreft.. als dat morgen ook nog zo is, sla ik de midweekse tocht die dán georganiseerd wordt wel over..! 😉

      Like

  2. Ik vraag me wel af of er veel animo is voor zo’n midweekse wandeltocht. Want mensen die werken kunnen dan natuurlijk niet. Of waren het hoofdzakelijk oudjes die de tocht deden😂😂😂😂

    Trouwens wel een mooie landelijke wandeling.

    Like

    1. Voornamelijk pensionado’s wat ik ervan gezien heb.. maar ook wel van middelbare leeftijd. Werkenden kunnen dan inderdaad niet nee, maar blijkbaar doen er nog genoeg mee, anders loont het voor zo’n vereniging de moeite niet.. en dit werd zelfs georganiseerd door drié verenigingen tegelijk..!

      Like

  3. Hoi Mizzke!
    Dat was nu eens een wandeling in de gezonde boerelucht!
    Gelukkig was er wel vanalles te zien want het was wel een hele lange weg hé!
    Groetjes!

    Like

    1. ‘Gezonde boerenlucht’.. zo noemen wij eigenlijk de geur van koeienmest hahahaa! Dát rook ik gelukkig niet..! ;-) Jaaa… het waren lange wegen, maar als je in die contreien gaat wandelen stel je je daar wel geestelijk op in.. want dat is nu eenmaal zo daar.

      Like

  4. Noordeloos, ligt zeker heel landelijk.
    Het ie een knus dorp in een rustige omgeving.
    De tractor is volgens mij van het merk Hanomag.
    Variatie maakt wandelen leuker. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op het log Bankje voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: https://logbankje.nl

    Like

    1. Nee, zulke nieuwe dingen, die weet ze nog niet. 😉

      Helemaal niks.. juist weleens leuk om er te zijn voor een stadsmeisje als ik ben..! 🙂

      Like

        1. Zojuist hagelde het hier ook! de regen en de wind was er de hele dag zowat.. ik kon alleen vanmorgen wel droog naar het lab voor bloedafname.. gelukkig!

          Geliked door 1 persoon

    1. Het zijn leuke dorpjes daar ja.. dat zie je tijdens zo’n Jaarfeest ook wel een beetje hehe, maar dat is dan niet de hoofdzaak. 😉

      Holland op z’n mooist!

      Like

  5. Aaaah fluitenkruid! En rijen knotwilgen en witte bruggetjes! Ik geniet! Nadeel van die weidse polderlandschappen is dat je de lange route helemaal kunt overzien. 🙂 Maar prachtig toch is dat Hollandse landschap! Vooral met al dat bloeiends in het voorjaar!

    Like

      1. Je hebt het hele jaar door paddenstoelen.. waar dood hout is dat opgeruimd moet worden, komen er zwammen. Door de vochtigheid in de herfst zie je er dan méér, maar dat is niet het enige jaargetijde dat ze er zíjn hè.

        Geliked door 1 persoon

    1. Echt Hollands landschap hè.. ik hou er ook wel van, al is het wél fijn als er wat te zien valt aan bloemetjes e.d. hehe.. dat breekt dat ‘eindeloze rechtdoorgaan’ wel. 🙂

      Geliked door 1 persoon

  6. dat is nog eens een heel landelijke wandeling met brede asfaltwegen. En ook een molen te bewonderen, misschien vandaar dat ze de naam hebben veranderd.

    Like

    1. Die naam komt denk ik van de naam van de gehéle gemeente die uit verschillende dorpen bestaat.. die heet namelijk Molenlanden, nadat ze éérst al verzameld waren in de gemeentes Molenwaard en Giessenlanden. De hele Alblasserwaard, zoals dit stuk NL heet, valt daar onder. Maar het blíjft wel allemaal polder..! hahahaha!

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.