De zon gemist.. tóch prachtig!

Tja.. het was die zondag de 17e september wel gedaan met het mooie warme zonnige weer dat we de zaterdag ervóór gehad hadden.. maar we vonden het al fijn dat het niet meer regende. Helaas was het bij de Veluwe Zoom, het mooie natuurgebied waar we die middag nog een mooie wandeling wilden gaan doen, wel erg mistig geworden. Het was dan ook niet koud en dan verdampt die ’s nachts gevallen regen en omdat het bewolkt was, blijft dat dan hangen als mist waarschijnlijk hè! We lieten het niet aan ons hart komen.. we gingen gewoon lekker die 5km route doen..

Het wees zich allemaal vanzelf, de pijltjes waren duidelijk zat. Dus op pad..

(schaapjes in de verte onder een prachtige boom)

We kwamen nog langs een enorme villa.. mét een grote duiventil (dat groene ‘huisje’) ernaast en paardenhoofdjes aan de gevel..

Hierna ging het een schitterend beukenbos in.. en kijk es.. de foto is niet scherp, maar wilde jullie toch eens laten zien hoe enthousiast die rare hond van ons soms óók nog weleens voorop wandelt..

Hier en daar al zwammen.. tonderzwammen en dennenvoetzwammen (?)..

.

Het ging een gebied in waar je ‘grote grazers’ tegen zou kunnen komen..

Er groeiden veel en flinke varens hier.. een prachtig gezicht..

’t Was gewoon heerlijk wandelen.. af en toe kwamen we nog langs een schuurtje of iets dergelijks..

.. maar dat was alleen in het begin hoor. Voor de rest was het eigenlijk alleen maar natuur wat de klok sloeg..

(aardappelbovisten)

.

Na dat hek begon dan het heidegebied.. de heide zelf was redelijk ver uitgebloeid, maar dat geeft niet vind ik.. een heidelandschap vind ik in alle jaargetijden geweldig mooi en sfeervol..

.. de mist hing hier wel veel meer dan in het bos.. óók sfeervol, maar had wel liever een mooie zonnige blauwe lucht erboven gehad hehe..

Nou ja, het was nu zo.. we gingen er toch goed van genieten hoor.. het was redelijk druk met wandelaars, maar we liepen niet ‘in stoet’ zal ik maar zeggen hehe..

Prachtig hè, die bomen ook?..

.

De paaltjes met de pijlen waren nog steeds goed duidelijk.. je kon praktisch niet verdwalen hoor..

.

.

Af en toe kwamen we andere wandelaars met een hóndje tegen.. dat vond Jaxon steeds érg interessant hehe.. hij wacht altijd tot ze helemaal bij hem zijn.. maar soms durven die andere hondjes dat niet hè..

.

Echt heerlijk wandelen hoor.. en toen bleken we die ‘grote grazers’ ook nog tegen te komen..! Het was een kleine kudde wilde paardjes.. we vonden ze er wat verfomfaaid uitzien.. en ze leken staande te slapen..

Ze bleven in ieder geval een beetje daaps staan waar ze stonden.. dus ik kon er wel redelijk goed foto’s van maken. Jaxon had vriendlief natuurlijk wel al naar een heel stuk verderop meegetrokken, dus ik ging snel weer achter hen aan.

We zouden nu algauw bij de Posbank zélf uit gaan komen.. een grote stenen herdenkingsbank is dat. Iets voor een volgend postje.. dat dan tevens het laatste is over dit leuke weekendje weg in eigen land! 🙂

29 gedachten over “De zon gemist.. tóch prachtig!

  1. Een mooie dynamische foto van Jaxon, zo is hij niet bij te houden hè?
    Gelukkig hebben die grote grazers, zijn dag niet verpest…hahaha!
    Wat al veel paddenstoelen, en dan ruikt het zo heerlijk in het bos.
    Die bomen zijn zéker mooi, zelfs die kale.

    Like

    1. Nee, vandaar dat die foto onscherp was hè, moest die heel snel nemen hahahaa!
      Verpest niet, maar hij ging er wel rázendsnel langs hehe.
      Vond het ook al veel.. vandaar dat we zondag de 24e naar het bos van Waalwijk reden om te kijken of er al vliegenzwammen waren, maar er stonden daar helemáál nog niet veel paddenstoelen juist gek genoeg. In de Ardennen afgelopen weekend ook nog niet! Óf ze verdwijnen weer heel snel door dat gekke warme nazomerweer, dat kan ook wel.

      Like

    1. Ja, maar de dag daarvóór was het gewoon nog hoogzomer hè hahaha.. dus die mist hadden we eigenlijk niet op gerekend. 😉 Jaxon kon het wel waarderen. 🙂

      Like

  2. Soms valt de ene dag qua weer enorm tegen met de dag ervoor maar dat zal de pret niet drukken. Prachtige kleuren dat beukenbos, en die varens zijn al net zo mooi. We hebben er hier een paar voor in de tuin staan. Altijd weer een feest.
    Ik kan me voorstellen dat Jaxon er flink de vaart in had 🙂

    Like

    1. Het lijkt deze week ook weer zo te zijn.. voor morgen wordt er niet veel goeds voorspeld terwijl voor de rest van de week het nazomeren wordt. Beetje vreemd, maar je kunt die ene dag niet in je bed blijven liggen of zo hè.. en beter dát dan de héle week regen..! 😉
      Ik hou van die beukenkleur.. geweldig mooi.
      Ja, Jax had het die dag prima naar zijn zin.. voor hém hoeft zon nooit.. hehe.

      Like

  3. Wat maakten jullie weer een mooie wandeling. Die mistige foto’s vind ik mooi.
    Jullie nemen het er wel van maar gelijk hebben jullie

    Like

    1. Het was er gewoon een schitterend gebied.. maar jij was vaker op de Veluwe, alleen dan een beetje noordelijker denk ik? dus je weet hoe prachtig het daar is hè! 🙂

      We hebben nog steeds een beetje in te halen, van vorig jaar.. toen konden we nauwelijks weg omdat vriendlief toen zo’n last had van die gordelroos. We begrepen toen maar al te goed dat je moet genieten wáár en wanneer je kunt, want er kan zomaar iets flink roet in het eten gooien hè..!

      Like

      1. Inderdaad zaten wij altijd noordelijker. Maar ik vind de Veluwe prachtig en ben er graag.

        Like

  4. De mist kan best fris aanvoelen, maar levert ook mooie plaatjes op.
    Een prachtige foto van de schaapjes onder de boom.
    Het is een prachtig bos, zeker met de schapenkooi.
    De Paarden staan ‘daaps’, ik heb het even opgezocht. Hans

    Like

    1. Dat kán maar koud was het niet hoor.. het was niet nodig jassen aan te trekken.

      Daaps..? En.. heb je wat gevonden? hahahaha ik denk dat ik dat wooord een beetje zelf verzonnen heb. 😆 Beetje afwezig bedoelde ik hè.. er niet helemaal bij hehe.

      Like

  5. Ik vind het een heel bijzondere sfeer met die lage mist. Ik wil ook wel altijd foto’s maken als de zon schijnt, maar helaas is dat niet altijd zo. En we hebben genoeg gehad deze zomer. Jaxon had er zin in! Een beukenbos is altijd mooi. En de hei in alle jaargetijden mooi. Leuk om die paardjes tegen te komen.

    Like

    1. Nou, inderdaad.. er hing een heel speciaal sfeertje zo met dat mistige.. en dat zal het er vaker doen, waarom noemt men het anders ook wel heiig hahahahhaaa!
      Die lage heistruikjes en dan meestal de witzwarte stammetjes van berkjes.. maar dáár dan ook die bomen met van die indrukwekkende brede kruinen.. echt prachtig!

      Geliked door 1 persoon

  6. De grote stille heide is dus niet helemaal stil 😉 Ik vind het altijd wel een mooi gebied, maar als ik mag kiezen , dan kies ik toch voor de zee. Vroeger logeerden we met een stel neefjes en nichtjes wel bij een oom en tante in de bossen, maar daar kon ik niet zo lang tegen een week was genoeg dan miste ik het vrije uitzicht. Tja in een bos staan er dan steeds weer bomen voor natuurlijk 😉

    Like

    1. In dát gebied hadden we vanaf een heuvel toch vaak een prachtig uitzicht hoor haba.. je keek er niet alléén tegen bomen aan! 🙂 Maar de kust vind ik ook prachtig hoor!

      Like

    1. Ik vrees dat dat écht wel te klein is voor mensen hoor Lies.. het ziet er op de foto wellicht groter uit dan het was.
      Het was super.. weer zoveel dingen gezien die we nooit eerder zagen!

      Geliked door 1 persoon

  7. De Veluwe is zo een prachtig natuurgebied. Daar willen wij ook op vakantie naar toe. En het valt ook wel mee denk ik met de afstand om de hond mee te nemen. En het lijkt ook niet vlak daar.

    Like

    1. Nee, de Posbank is zéker niet vlak.. het ging flink op en neer. Maar het zijn geen bergen hoor.. het is meer geheuveld. 🙂 Je kunt er zéker een mooie vakantie houden.. genoeg te wandelen en te zien.

      Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.