Dordt is altijd mooi..

De geboortedag van m’n vader was 14 november.. en dat viel dit jaar op een zondag. Omdat ik dan toch even een bloemetje op z’n graf wilde gaan leggen op de Dordtse begraafplaats, zei ik tegen vriendlief ‘ooh.. laten we dan weer eens een wandelingetje in het historische centrum gaan maken..!’ en vriendlief was daar wel voor te porren. Het was voor hem alweer even geleden dat ie in die mooie oude stad rondwandelde.. hij wilde wel weer eens een stukje langs de havens zei hij, altijd mooi.

In het gras rondom Essenhof, zoals de Dordtse begraafplaats heet, stonden ook nog vele paddenstoelen.

We parkeerden, nadat we de bloemen weggebracht hadden, onder de Zwijndrechtse brug, want daar is het gratis en we keken daar ook nog even naar de streetart op de brugpijlers..

Vriendlief wees nog op de oever langs de rivier daar.. en zijn oogjes twinkelden hehe.. ah ja! dáár hebben we in onze verkeringstijd nog es úren zitten zoenen op een bankje..! hahaha mooie herinneringen brengt zo’n wandelingetje in Dordt altijd boven haha..

In plaats van een enkel bankje stonden er nu picknickbanken.. nou ja, het is wel een mooi plekje daar aan het water, maar ik vraag me wel af wie er gaat zitten picknicken hoor.. dit is best een drukke weg er langs!

We staken over naar de Draai.. grappige naam voor een straat, die komt van de draaibrug hier aan het einde ervan. Mooi uitzicht over het water van de Kalkhaven heen op de Grotekerk..

Aan de overkant het oude pand van Teerlink Motoren Reparatie.. dat staat daar al zolang ik leef.. in zowat deze zelfde slechte staat. Heb er nog weleens een feestje bezocht, op de zolderverdieping.. en toen dacht ik al ‘straks stort de boel in!.. en als het in brand vliegt gaan we er hier allemaal aan..!’.. maar ja.. als je jong bent durf je al wat meer hè..! 😉

Nu heeft iemand het in 2015 aangekocht en die wil het terug brengen in de oude staat.. óóit schijnt het een café te zijn geweest en dat wil die man het wéér maken.. het is er ook wel een prachtig plekje voor daar. Maar de gemeente werkt niet bepaald mee.. en de monumentenstatus van het krot ook niet..! Ik denk dat de gemeente beter een beetje water bij de wijn kan doen.. één kant van het pand begint al te verzakken.. straks vált er nog maar weinig op te knappen denk ik.. maar misschien zijn ze dáár wel op uit..?

Wij wandelden over de Buitenkalkhaven verder.. en daar kun je toch ook zien, dat je met moderne materialen zo’n oud pand prachtig op kunt knappen.. ik vind die ramen daar bijvoorbeeld best mooi. Zo’n stoere deur is voor mij sowieso altijd een fotootje waard hehe..

We liepen over de Bomkade verder, voorlangs de oude Korenbeurs..

Een neoclassicistisch ontwerp van de in Dordrecht bekende architect G.N. Itz (er staan hier nog vele gebouwen van zijn hand) uit 1834.

Over de Leuvehaven heen weer zicht op de Grotekerk, ook wel Dordtse dom genoemd, we zouden er even later voorlangs wandelen..

De Prinsenstraat overstekend kon ik het niet laten die panden op de kopse kant daar vast te leggen..

.. plús het kleine brugwachtershuisje aan ónze kant bij de Leuvebrug. Ik ken de geschiedenis ervan.. de recentste dan, dat ook op een infobordje staat dat aan de gevel hangt. Van dat de bekende Dordtse schrijver en dichter C. Buddingh daar soms zat te werken.. kan me niet voorstellen dat dat een erg rústige werkplek was trouwens, maar goed hehe.. in 1958 (vriendliefs geboortejaar!) was het er vast nog niet heel erg druk met verkeer.. zoals nu. Het mooie is, dat wij dus net op de Dordtse begraafplaats geweest waren en daar heb ik ooit toevallig zijn grafsteen op de foto gezet..

Vanaf de Leuvebrug kiekte ik richting de Pottenkade de Voorstraathaven.. er kwam zojuist een bootje aangevaren.. mooi gezicht. Ik nam er twee foto’s van.. de laatste gebruikte ik als subheader bij deze postjes over ons Dordtse herdenkingstochtje hè..

Vriendlief mocht de route bepalen en hij stapte resoluut naar de Mazelaarsbrug (daar was ie dan, die ándere draaibrug) om een klein stukje langs de rivier (de Oude Maas is dat hè) te wandelen..

Dat kleine huisje aan de andere kant is het Zakkendragershuisje.. daar werden de zakkendragers ooit van hun werk voorzien. Er hangt nog een bel aan, die geluid werd als er werk te verdelen was. Een ‘mazelaar’, zoals de brug en ook het straatje hier heten, is een ander woord voor zakkendrager. Er is trouwens aan de andere kant van de havens nog een Zakkendragersstráátje.. een lang smal steegje, ook met een bel erin. Ook hier werden zakkendragers aan het werk gezet. Dordrecht was ooit zó’n drukke havenstad, dat de aanvoer van verschillende goederen (de belangrijkste die in Dordt verhandeld werden waren graan en wijn) op verschillende locaties plaatsvond.. déze kant van de stad was de graankant (vandaar ook dat hiér de Korenbeurs was hè), de andere de wijnkant.

Het ging de Hooikade op.. die ken ik goed, want daar legt de waterbus vanuit Zwijndrecht aan en die nam ik meestal als ik de grote Dordtse Kerstmarkt of het Dordt-In-Stoomfestijn bezocht.. leuk zo’n stukje varen! Ik lette nu eigenlijk meer op de bebouwing daar aan die kade.. want ik zag wat leuke kleine details, die me nog niet eerder opgevallen waren. Een deurkloppertje in de vorm van een schep.. ook grappig! En wat wapens in een raam.. dat soort dingen vind ik altijd mooi. Naast een voordeur dan nog een stukje huisvlijt volgens mij.. een paar schaapjes.. heb effe goed gekeken, want die wil ik ook wel maken hahaha..

Vriendlief en Jaxon waren ondertussen al doorgelopen en bij de mooie oude Catharijnepoort uitgekomen, één van de slechts twee stadspoorten die nog bewaard gebleven zijn, deze zelfs nog in de oorspronkelijke vorm.. de Groothoofdspoort aan de andere kant van de stad was iets ouder, maar is in de 17e eeuw nogal stevig gerenoveerd en veranderd.. een flink stukje meer gedecoreerd geraakt zal ik maar zeggen hehe..

Het léék even of Jaxon nu ook nog een poortenfobie had ontwikkeld, maar nee, hij wilde slechts snuffelen aan die plantenbak daar hahaha!

We gingen uiteraard de poort door (verder doorlopen kan niet, dan beland je in de Nieuwe Haven hehe).. we maakten zodoende een rondje om het Maartensgat, zoals dit haventje heet..

De Engelenburgerbrug bleek helemaal afgebroken (ook voor een flinke renovatie?), maar er was gelukkig een noodbrug naast aangelegd. Nog een kiekje van de Nieuwe Haven dan vanaf die noodbrug (dat kan straks niet meer hè haha).. met de Lange IJzerenbrug in de verte eroverheen..

.. waarna we over het Blauwpoortsplein uiteráárd de Hoge Nieuwstraat in wandelden. Mensen die hier nog niet zó lang lezen, weten waarschijnlijk niet wat daar zo ‘uiteraard’ aan is, maar dat is dus de straat waar ik geboren ben.. en waar m’n ouders hun gezinnetje opgestart zijn.. en het wás natuurlijk een soort van herdenkingstochtje hè op die 14e november.. dus die straat gingen we zéker niet overslaan!

Dit was NIET mijn geboortehuis hoor hehe.. maar wél prachtig hè, die deur.. met dat hoofd erboven! Die houdt je in de gaten als je daar aanbelt..! hahaha!

Er staan hele mooie panden, maar ook hele eenvoudige, mijn ouders hadden het niet breed.. ze woonden bij m’n oma (van moederskant) in op de bovenverdieping..! Het leuke is, dat ik een poosje geleden héél wat oude fotootjes van grote broer doorgemaild kreeg, die hij gescand had uit de oude fotoalbums van m’n ouders.. en daar waren er bij van deze straat..

De rode pijltjes op twee van de foto’s wijzen naar een zelfde pand.. een heel herkenbaar pand! Mijn ouders woonden overigens dus op dit stukje, in één van deze huizen links. Maar de huisnummers zijn sindsdien veranderd en ik weet eigenlijk niet welk pand het preciés was. ***update: M’n grote broer heeft me inmiddels wijzer gemaakt hehe.. waar ik geboren ben , was dat huisje waar die wit met lichtblauwe meubeltjes voor staan.. het tweede van links, het middelste van de drie witte huisjes. Ik was abuis met te denken dat het gezinnetje toen nog boven m’n oma woonde.. ze waren daar nadat de twee oudsten geboren waren al uitverhuisd naar een huisje aan de overkant van de straat. Daar is m’n middelste broer geboren.. en daarna weer zijn ze dus naar dit kleine witte huisje (dat nu nummer 19 is) verhuisd om kindje nummer vier en vijf (ik zei de gek) te krijgen. Een heel verhaal maar het moet juist zijn hè.. en ik weet nu eindelijk zeker wat preciés m’n geboortehuis is hehe.

Bijna aan het einde van de straat staat er een opvallend pand tussen (waar op de foto’s dus de rode pijltjes naar wijzen).. dat pand is Huis Mayerling.. er hangt een infobordje bij..

Met Huis Mayerling sluit ik dit eerste postje over deze voor mij best bijzondere wandeling af. In een volgend postje gaan we verder, alsmaar langs het water hè.. het mooiste stukje van Dordt ligt echt aan het water! Niet zo gek als je bedenkt dat héél Dordrecht op een eiland ligt..! hehe!

39 gedachten over “Dordt is altijd mooi..

  1. Wat een mooie serie indrukken hebben jullie gemaakt van deze wandeling en zelf ben ik er al heel lang niet meer geweest dus ik vond het ook mooi om het weer te zien.

    Like

  2. Memory lane ! Dat doet toch iets met een mens als je in je ” eigen stad” kan rondwandelen, dan borrelen er zoveel herinneringen op. Ik herken verschillende plekken die je in eerdere logjes hebt beschreven. Mijn geheugen laat me toch nog niet helemaal in de steek,hahaha
    Tegenwoordig merk je hier toch dat mooie oude huizen meer en meer worden gerestaureerd. Zal deels ook wel te maken hebben dat er minder taksen moeten op betaald worden. Wat de reden ook is ,het is een goeie evolutie. Het kan toch niet dat voortdurend grote appartementsgebouwen worden opgetrokken die dan jaren niet allemaal verhuurd geraken.

    Like

    1. Ja dat kan hè.. ik sta natuurlijk vaak bij dezelfde dingen stil, omdat dié extra betekenis voor me hebben.
      Er zijn in de 70-er jaren een paar prachtige beeldbepalende gebouwen in Dordt wél gesloopt.. daar zijn sommige mensen nog steeds boos over, maar in die tijd was het nieuwbouw-nieuwbouw-nieuwbouw.. en niet de mooiste nieuwbouw ook nog es..!

      Geliked door 1 persoon

  3. Hoi Mizzke!
    Een wandeling boordevol herinneringen! Zalig om nog eens mee te wandelen!
    Ik herinner me dat je me dat bankje getoond hebt waar jullie kusten! Ook een leuke herinnering!
    Groetjes!

    Like

    1. Nee.. dat kan bijna niet dát bankje geweest zijn hoor.. dat staat veel te ver van waar wij gewandeld hebben indertijd. Ik denk dat je in de war bent met de kroeg waar vriendlief en ik eens héél lang hebben zitten zoenen.. díé heb ik je zeker weten wél aangewezen, want die is vlakbij dat straatje met jouw familienaam in de naam! 🙂

      Like

      1. Het had alleszins met kussen te maken. Hahaha! Maar nu begin ik te denken dat het in de zoo van Antwerpen was. Zou dat kunnen of ben ik helemaal van de wereld weg??

        Like

          1. Jaaa, jullie hebben nogal wat bankjes gedaan blijkbaar! 😜
            Maar ben al blij dat ik nog niet helemaal weg van de wereld ben! 😅

            Like

        1. Hahahaa, ja lijkt wel hè.. maar op dat in de zoo hebben we niet gezoend hoor.. daar was het te druk voor hehe.. beetje discreet waren we wel. 😛

          Like

  4. Op NPO 2 de serie Typisch Dordrecht, vond ik wel een mooi beeld over Dordrecht.
    Dordrecht is ook een stad met een oude ziel, waar je kunt dwalen.
    Dromen doen jullie nog bij het bankje van toen.
    Teerlink Motoren Reparatie, mag zelf inderdaad ook wel eens wat aan worden onderhouden.
    De bouwstijl verschilt sterk bij sommige gebouwen, wel mooi de afwisseling.
    Het kleine brugwachtershuisje is wel een lief gebouwtje.
    De jachthaven, daar ligt de “vloggende bestemming” iemand met een You Tube kanaal.
    Inwonen was na de oorlog noodzakelijk, woningnood ten top. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op het log Bankje voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    Like

    1. Gek genoeg heb ik die serie wel in de tvgids zien staan, maar ‘m helemaal niet gekeken. Ik kan er dus niks over zeggen.. of het écht heel typisch Dordrecht was hehe. Maar vaak zijn het wel de heel erg excentrieke inwoners die ze in zo’n serie laten zien.. niet echt de doorsnee gewone mensen. 😉
      Dat bankje stond er niet meer, maar de herinnering was nog levendig zal ik maar zeggen hahahaa!
      Hmm.. daar zeg je zo wat.. weet eigenlijk niet eens of het door woningnood was dat ze bij m’n oma introkken.. zou heel goed kunnen.. maar het was natuurlijk ook gunstig qua prijs en ze hadden niet veel. 🙂

      Geliked door 1 persoon

  5. een mooi ietwat nostalgisch logje Mizzd

    naast die mooie “grote kerk” kan je niet naast kijken, ik heb er zelf wel eens een logje overgemaakt..

    Dordrecht en het water (‘letterlijk en figuurlijk’), zal me wel altijd bijblijven

    prettige avond

    Like

    1. Ja, ik word altijd wel nostalgisch als ik in Dordt ben.. en al zéker op de geboortedag van één van m’n ouders hè. 😉
      De Grote kerktoren, die behoorlijk uit het lood staat en daarom nooit afgebouwd werd (er zou een lange spits opkomen).. hij zou omgevallen zijn!

      Like

  6. van oude panden kan je zeker nog wat moois maken als je de tijd neemt en er voldoende geld aan hangt
    Leuk toch om in de straat te lopen waar je ouders hun eerste stekje hadden, al weet je dan het exacte pand niet meer, t was daar ergens, en met die foto van je pa zie je ze in gedachten daar wel rondlopen

    Like

    1. Degene die het op wil knappen wil er geld zat insteken.. maar voorlopig heeft ie nog geen groen licht gekregen, al zijn er nu toch een paar gemeenteraadsleden die vinden dat ze niet té dwars moeten blijven liggen. Het sleept nog wel even voort ben ik bang.
      Ik vermoed dat m’n grote broer of zus wellicht wel weten welk pand het precies is.. die hebben er langer gewoond.. ik zou het eens moeten vragen.
      Heb zo’n zelfde foto van m’n ma ook.. en van haar oudste zus met haar man.. allemaal poserend in het uniform van de wandelvereniging waar ze allemaal lid van waren hehe. Al heeft m’n pa er daar wél een jasje overheen aan.. ’t was zeker fris. 🙂

      Like

  7. Die pa van jou, wat leuk, zo’n mooie herinnering. Dordt roept. Oh altijd herinneringen op. Heerlijk wandelen met een haventje en er staan statige gebouwen.

    Like

  8. Ik moest bij dit postje gelijk denken aan de rondleiding die je me in december 2014 in je geboortestad gaf. Ik heb het moeten opzoeken want mijn geheugen is minder goed dan dat van jou.
    Wat is het toch een mooie stad en ook de info die je er weer bijschrijft vind ik altijd zo fijn.

    Like

    1. Hahaha.. maar ik moet dat soort dingen óók opzoeken hoor.. mijn geheugen is naadje! 😀 Ik wist trouwens niet meer dat dat in december was toen, alleen wél dat het winter was.. snel donker! 🙂
      Ik kom er nog steeds erg graag hè.. dat lees je vast wel aan de verslagen af. 🙂

      Like

  9. Dat gebouw van Teerlink Motoren Reparatie is een mooi voorbeeld hoe mooi gebouwen uit vervlogen tijden kunnen zijn. Of het nu een garage blijft of een cafe wordt, de gemeente moet er idd wel iets mee laten gebeuren. Maar zoals je al zegt, mss zijn ze daar op uit, en kunnen ze dan de grond verkopen aan een investeerder die er een duizend in een dozijn gebouw neerzet.
    Leuke wandeling zover 🙂

    Like

    1. Daar vrees ik dus ook voor.. en aangezien dat gebouw echt een beeldbepalende functie heeft op die plek, zou dat echt stom zijn van de gemeente.

      Like

  10. Goede morgen Mizz. ik ga vanmiddag je foto’s geod bekijken en het artikel lezen, maar omdat het zo lang is heb ik er nu geen tijd voor. Maar ik wil je wel even een fijne maandag wensen.

    Like

  11. Ik dacht even: je bent ‘op stand’ geboren, er staat zelfs een infobord op het pand. Maar dat viel dus tegen. 🙂
    Wat is Dordt een mooie stad, die ik eigenlijk helemaal niet ken. Wat een prachtige panden, alleen jammer van dat oude pandje. Het zou mooi zijn dat dat in ere hersteld wordt. Knap als je die schapen kunt namaken, hoe wou je dat doen (vroeg zij nieuwsgierig)?

    Like

    1. Hahaha, nee, niks op stand.. ik kom maar uit een heel eenvoudig arbeidersgezin hoor. 🙂

      Het lijken me allemaal steeds kleiner gezaagde planken (met een beetje golvende randen dat dan dat ‘wol’ wordt) die tegen elkaar gelijmd zijn.. zoiets zou ik wel kunnen maken denk ik hoor.

      Like

  12. Dat pand kan inderdaad wel een opknapbeurt gebruiken maar misschien is het niet alleen de gemeente die dwars ligt maar ook de buurt die misschien bang is van overlast als er een café komt. Die straat van jou ouders is niet veel veranderd maar het lijkt wel of ze vroeger breder was.

    Like

    1. Nee, het is echt de gemeente.. er stonden hele stukken van in de krant, dus dat weet ik zeker hehe.

      Dat gevoel had ik ook! dat ie vroeger wel breder leek.. maar dat kán bijna niet. Misschien komt het door de auto’s?

      Like

Reacties zijn gesloten.