Ook aan mooie liedjes..

We waren dus weer met een redelijk grote groep aan het klimmen op de Ubrieux.. en ook de kleintjes deden weer goed mee. Het jochie van 9 (van het jonge gezinnetje) mocht meeklimmen met de andere vader met z’n tienerzoon.. zij klommen op niveau 2 van de Ubrieux, wat een enórme, tweetouwlengtes hoge, wand is.. dat zag er indrukwekkend uit met dat kleine ventje erop..

Ik ontdekte ineens nog wat late leeuwenbekjes in het groen.. en kiekte nog wat meer groeisels daar hehe..

Jaxon lag geheel op z’n gemakje weer diep in slaap.. en jawel.. wéér een steen(tje) als kussen hehe..

Nou ja.. gewoon weer een prima dag.. zéker voor eentje die volgens de voorspellingen een natte verregende dag zou worden.. niet dus.. heerlijk klimweer! Ook fijn voor het gezinnetje, want voor hen was deze dag hun laatste.. zij gingen vrijdag alweer richting NL, waar verplichtingen wachtten..

Na een heel genoeglijke dag gingen we weer terug naar de camping, maar de mannen hadden zichzelf een biertje op een terras beloofd. Dus toen iedereen zo’n beetje gedoucht was en vriendlief en ik de wing weer opgeruimd hadden, trokken we naar het dorp.. om te zien dat daar iets gaande was. We hadden eerder al gezien dat de helft van het grote parkeerterrein tegenover de horeca afgezet was voor die dag.. en we wisten al niet waarom. Maar er was dus iets van een sportdag of een sponsorloop voor de schoolgaande jeugd. Vlak na de brug stonden vele klassen klaar om de deelnemers aan een hardloop- of fietsrondje toe te juichen.. het was best heel gezellig en leuk om mee te maken, al die enthousiaste jongelui. En het drankje op het terras smaakte ook wel hehe..

Toen we ‘savonds na het borrelen, in de kring met de rest, bij de tent terug kwamen, bleek de voerbak van Jaxon (was nog niet helemaal leeg geweest en dus maar even tegen de katten een geel vaatdoekje erover gelegd) bezocht te worden door wildlife..

En toen wachtte ons nog een hele mooie vrijdag.. eentje met ook weer prachtig weer en ook een prachtige invulling, want we zouden naar dat wat verder weg gelegen nieuwe klimgebiedje gaan en dát, plús de route heen en terug, zou echt heel erg de moeite blijken te zijn! Het gebiedje was bij een dorpje dat Ville d’Auzon heette (als ik het me goed herinner).. we reden er in karavaan heen en degenen die er eerder al geweest waren en dus de weg wisten, reden voorop..

Veel wijngaardjes onderweg.
Weer een colweg.. en ook weer een eenzame fietser hehe.
Daar rechts van het midden weer de torentjes op de Mont Ventoux

Na ook nog een kleine omweg te hebben moeten maken wegens wegwerkzaamheden, kwamen we toch nog na een uur aan waar we moesten zijn.. de parkeerplaats bij het klimgebiedje. Hier vandaan liep een gravelpad gestaag naar beneden naar waar de klimroutes waren. Je kon ook heel steil langs een staalkabel afdalen.. maar dat gaat natuurlijk niet met een hond, dus vriendlief en ik gingen over het pad.. we waren de enigen op de heenweg.. en op de terugweg ging iederéén over dat pad.. haha weet niet hoe moeilijk dat steile paadje was hoor, maar vast niet héél erg gemakkelijk..!

Het pad was bijzonder gemakkelijk en ging er met een bocht rechtstreeks heen.. alleen had ik natuurlijk wel die eigenwijze man bij me, die dacht dat ie er via een mini-zijpaadje van dat pad sneller kon komen.. NIET DUS!.. stonden we nóg bovenaan de routes zonder naar beneden te kunnen daar. Terug naar het gravelpad en in notime waren we er.. pfff!

Het klimgebied lag meteen aan dat pad.. dus niks geen geklauter over rotsblokken voor mij. Het was een mooi gebiedje met boompjes voor de nodige schaduw en ook weer zo’n nieuw wc-tje.. heerlijk! Van mij mogen ze hier vaker gaan klimmen als we weer eens in Buis zijn hoor!

Prachtige blauwe lucht weer hè.. wat hebben we geboft met dat weer!

Pas om een uur of vier werd er weer ingepakt.. en wandelden we dus allemaal over het langere pad terug naar de parkeerplaats bovenaan de rotsen. Ik zag nog wat ‘kunstwerken’..

We reden ook weer in karavaan terug.. en dat ging ook weer over een geweldig mooie route.. heb er echt van genoten hoor.. het waren dan ook eens géén kleine smalle weggetjes.. de grotere kunnen gewoon ook mooi zijn daar..

Op het laatste fotootje rechtsonder staat.. Montbrun weer! Dus de route daarná kende ik wel.. ook weer mooi! Om een uur of vijf waren we allemaal weer terug.. we hadden geen haast, want we gingen ook deze avond niet koken.. maar lekker een pizzaatje eten. Gingen we om een uur of zeven met z’n allen naar l’Escale.. bleek die dicht..! Er hing een briefje op dat ze gesloten waren voor hun jaarlijkse vakantie.. tot en met 4 januari..! ‘Fijne feestdagen! stond er nog onder hahaha! Nou ja.. voor een pizza zijn er nog wel meer adresjes in Buis hoor.. de bekendste zit op de hoek meteen na de brug.. l’Étoile geheten. Dus daar maar heen.. en hoewel het er druk was, konden we er nog wel terecht met z’n achten! Enfin.. de meesten bestelden een pizza, eentje een salade.. en toe ging een enkeling voor tiramisu, maar de meesten namen gewoon een koffietje.. het was sowieso een aangename afsluiter..

De pizza die de meesten namen heette Mont Ventoux.. met geitenkaas.. maar ik vond ‘m niet wit genoeg voor die naam eigenlijk.

Hierna deden we nog een rondje in het donker, als voorlopig afscheid weer hè..

Tja.. en toen de slaapzakjes in hè.. want de meesten van ons vertokken de volgende ochtend.. de ene al wat vroeger dan de andere. De twee oudere mannen het vroegste, om zes uur.. maar wij niet veel later hoor, want we werden ook al vroeg wakker. Maar we wilden niet vóór 7 uur de grote weg op moeten draaien, want daarvóór waren de bakkers op de weg er naartoe nog niet open.. en we wilden wél broodjes kopen voor onderweg bij de koffie, die we, ’s morgens vers gezet, in een thermos mee de auto in nemen! Dus toen we om half zeven klaar waren om te vertrekken was dat precies goed.. het is een uur naar de A6 vanuit Buis. Onderweg, in Mirabelles-les-Baronnies, zagen we een bakkertje die al open was en kochten er onze broodjes. Nu alleen nog tanken bij het supermarktje vlakbij Grignan.. laatste (goedkope) tankstation voor de grote weg dus.
En daar, op de pomp die vriendlief gebruikte, lag een vergeten portemonnee..! Een beetje achter een hoekje, maar ik zag ‘m vanaf mijn plekje in de auto precies liggen.. en wees vriendlief erop. Toen hij klaar was met tanken, pakte hij die portemonnee en keek erin.. hij zei later dat ie ‘m weer terug gelegd had als het van een Frans iemand was, want dan had ie weinig kunnen doen. Maar hij zag meteen een Nederlands rijbewijsje zitten.. en toen ie die eruit trok zag ie een bekend koppie.. eentje die we de hele week al gezien hadden..! Jawel.. één van de klimvrienden die eerder vertrokken waren, had die portemonnee daar laten liggen! Toevallig hè.. zo zie je dat toeval wél bestaat! In de auto belden we hem even.. en hij was er al achter gekomen, maar pas op de grote weg, toen ie bij een benzinestation wat broodjes had willen kopen. Nu waren ze op de weg terug naar afslag Montélimar-Sud.. daar zouden we hen dan treffen, want daar waren wij ook bijna. Kan wel zeggen dat ie héél erg opgelucht was..! hahahaa.. ze konden hierna met een geruster hart hun weg terug naar huis aanvaarden..

En wij ook.. het was die dag ook heel mooi weer, heerlijk om te rijden hoor. Ik kiekte nog een watertoren, die met de reclame voor deze mooie vakantiestreek erop..

.. en een paar keer de Rhône.. onder andere toen we door Lyon reden, langs dat bijzondere museumgebouw daar..

Mooie wolkenluchten kregen we.. en eigenlijk namen we het mooie weer gewoon mee naar huis hè hahaha..

En dat konden ze wel gebruiken daar in de lage landen.. want er waren nogal wat onstuimige herfststormen geweest zo hoorden en lazen we later.. met een windhoos in buurgemeente Barendrecht aan toe..! Dat hadden wij allemaal lekker gemist hehe! ’t Was gewoon een heeeerlijke vakantie.. en daar moeten we nu dan maar even op gaan teren hè. Want de volgende vakantie, tjaa.. dat wordt pas mei.. áls dat corona geen roet in het eten blijft gooien natuurlijk..!

32 gedachten over “Ook aan mooie liedjes..

1. Je zou denken dat de klimmers alleen maar grijze rots zien hè, maar nee hoor.. die nemen de tijd om af en toe ook eens rond te kijken.. en van zo hoog is dat een mooi uitzicht natuurlijk! Maar laat ons maar lekker veilig op de grond hè hehe! 😉

Geliked door 1 persoon

1. Mooie afsluiter van jullie vakantie MizzD. En wat een geluk voor jullie klimvriend dat jullie toevallig z’n portemonee vonden. Daarvoor mag ie jullie wel een keertje trakteren. 🙂

2. dat jongetje valt me hier wel het meest op Mizzd…

je portemonnee verliezen in Frankrijk en en toch terugkrijgen, dat moet zeldzaam zijn

dat futuristische gebouw in Lyon, is het “musée des confluences”

Confluence staat hier voor de samenvloeiing van de Saône en de Rhône

prettige dag gewenst

1. Is knap hè, van dat ventje! 🙂
      Het was meer vergeten dan verliezen, van die portemonnee.. hij legt ‘m wel vaker ergens neer om ‘m vervolgens te vergeten.. maar in dit geval had dat weleens vervelend af kunnen lopen. Puur geluk dat we ‘m zagen liggen.
      Ja inderdaad.. zo heet dat museum.. het staat erop. Van die samenvloeiing van die rivieren wist ik dan weer niet.. best wel grappig, omdat we de vórige vakantie dan weer in de buurt van de Saône waren..! 🙂
      In ieder geval bedankt voor deze aanvulling willy!

1. Met de oplopende besmettingscijfers van nu in gedachten ben ik blij dat we het inderdaad al gehad hebben.. en dan maar hopen dat die cijfers volgend jaar mei weer een stúk lager zijn hè..! (én dat we ondanks onze vaccinaties ondertussen die kl*teziekte niet krijgen, want de kans daarop wordt wél weer groter..! als we een booster kunnen krijgen sta ik als eerste in de rij!)

3. Geweldig, dat jongetje op de rots, knap hoor! Wat me ook opviel in je verhaal: wc-tjes! Wat een service!
    En ja, dan de terugweg weer. Gelukkig dat jullie de portemonnee van de vriend vonden!
    Prachtige beelden, fijn gezeldschap en mooi weer, daar kun je nog een tijd van nagenieten!

1. Ja, die wc-tjes.. ineens stond er eentje bij Buame Rousse.. een hypermodern ding, met van alles voorzien, er is alleen geen kraantje in.. wél een pompje met van die wassen-zonder-watergel.. heel handig hoor! En doortrekken is met een soort van rol.. vijf keer pompen met je voet op een hendel en de boel ligt ‘beneden’.. en die rol houdt de lucht tegen.. supervinding! En nu zie je ze overal bij de klimrotsen.. mensen die nu nog wild gaan zitten kakken zijn echt wel asociaal! Bij Ville d’Auzon was het weer een ander systeem met een soort van natuurlijke afzuiging.. allemaal heel innovatief en fijn. En véél beter dan het oude wc-tje dat als enige bij Ubrieux tot twee jaar terug nog stond.. die was echt heel erg YUCK! 🙂

4. Hoi Mizzke!
    Die klimmers zijn echt wel spectaculair hé, en dan dat kleintje erbij! Daar doe ik mijn petje voor af hoor!
    Ikzelf heb het niet zo met hoogtes. Daar zouden ze me never nooit op krijgen!
    Ze zeggen dan dat toeval niet bestaat, maar als dát geen toeval was, dan weet ik het niet meer hoor!
    Groetjes!

1. Ja, zag er leuk uit dat kereltje.. en echt een goede techniek hoor.. het was niet, zoals soms met van die kleintjes gedaan wordt, dat ie min of meer opgehesen werd.. hij klom écht goed!
      Oh, dus ik hoef jou ook niet te vragen mee te gaan in een reuzenrad op een kerstmarkt dan? jammer hoor.. altijd mooi, zo’n uitzicht.. heb het met lucretia vaak genoeg gedaan hè.. was leuk! 🙂
      Nou, ik zeg dat dus nooit, want ik geloof heel erg in toeval.. hoe kun je anders zoiets als dít verklaren hè?! 🙂

5. Zeker indrukwekkend zo’n klein kereltje op de rots.
    Wat een lieve foto van Jaxon, slapend op een steentje, heel bijzonder.
    Zo heb je wel vertier op het terras.
    Kunstig klimmen en kunst langs de weg.
    Poeh, mazzel met de portemonnee dat je die zag liggen.
    Het herfstweer is nu rustiger, maar de blauwe luchten zijn schaars. Hans

1. Ja, hij staat er wel mooi op zo hè, slapend.. weer eens wat anders dan snuffelend hehe.
      Best leuk om mee te maken ja, die sportdag.. er gebeurt wel vaker wat in het dorp, maar meestal ’s avonds. We hadden al diverse keren livemuziek en ook een keertje linedancing hahahaa! Overdag is er wel in mei de Buiscyclette.. da’s een grote wielrenwedstrijd voor terreinfietsen.. een hele happening altijd.. en hartstikke druk op de camping dan, want een hoop komen dan slapen! reden voor ons om niet zoveel meer in de meivakantie daarheen te gaan dan..!

1. Zelf vind ik het lokale gebeuren ook altijd wel gezellig.
        Maar moet wel gezellig blijven.

6. Ik heb weer erg mee genoten van jullie vakantie. Met dat klimmen heb ik niet zo veel ik zou het denk ik zelfs eng vinden om er naar te kijken bang dat iemand zou vallen.
    Hoe is het mogelijk dat juist jullie die portemonnee zagen liggen.

1. Mja.. ik klim wel niet, maar vind het wél mooi om te zien.. als ik dat niet deed, had ik zoveel jaar geleden de keuze niet gemaakt mee te gaan met die klimweekjes denk ik.. had ik toch wel wat gemist..! 🙂
      Ja, ongelofelijk hè.. dat zij nou ook net nog dáár waren wezen tanken (wat we niet wisten) en dan ook nog bij dezelfde pómp.. en dat ondertussen in dat halve uur niemand het ding meenam en dat ik ‘m zag liggen. Kan er nog niet over uit eigenlijk hehe, maar het is dus echt gebeurd! 🙂

7. Gelukkig dat jullie die portemonnee hadden gevonden want is het geld niet het belangrijkste dat erin zit. Vaak ook betaalpasjes en dat soort zaken. Ik ben weer terug van de verjaardag en de taart heeft heerlijk gesmaakt, nu ik hoef voorlopig nog niet te eten hoor. Nog een fijne namiddag en avond gewenst.

1. Nou inderdaad.. pasjes, z’n rijbewijs dus en z’n identiteitskaart, en nog zo het één en ander.. als je dat allemaal moet blokkeren en opnieuw aanschaffen.. pff, héél gedoe altijd! Vandaar dat z’n vrouw zei, dat ie vriendlief voorlopig wel vrij mocht houden tijdens de wekelijkse klimavond hehe.

1. Een flinke storm was het geweest hè.. zag er de schade her en der nog van..!
      Ja, we zullen wel zien.. maar déze pakken ze ons al niet meer af..! Vier keer twee weken op vakantie geweest in 2021.. da’s beter dan die schamele 10 daagjes van 2020..!

Geliked door 1 persoon

8. Oh, leeuwenbekjes, die staan hier in de voortuin. In verschillende kleuren ook nog. Die gasten zijn goed bezig geweest met klimmen, en gelukkig hebben weerdiensten het ook wel eens mis. Hier blijft het ook vaak droog.
    Die Jax, een steen als kussen gebruiken. Het lijkt me echt helemaal niet lekker liggen maar ja.
    Een welverdiend pilsje na zo’n dag gaat er goed in natuurlijk.

1. Wilde ze ook in de tuin, maar de slakken vonden ze héérlijk.. dus die voortaan maar niet meer.. is zonde van het geld. 😉
      Het is een rare, die hond.. maar gelukkig ook heel erg lief hehe.
      Een wijntje smaakte ook prima na een dagje klimmen kijken..! 😉

9. Mooie klim vakantie was het, nou jij keek toe dan, haha! Toeval bestaat niet, maar het komt niet altijd zo goed als in het geval van deze portemonnee. Wat een geluk!

1. Er wordt geklommen, dus noem ik het een klimvakantie.. maar inderdaad.. ik kijk altijd toe hahaha! iemand moet het doen hè. 😉
      Was zéker geluk hebben.. en alles zat er nog in.. toevallig had ie de dag ervoor in het restaurant alles met zijn pas betaald en had de rest hem meteen cash terugbetaald.. dus er zat eens een keer nogal wat contant geld in (wie heeft dat tegenwoordig nog?).. en blijkbaar had nog niemand in die portemonnee, die er toch een half uur gelegen heeft, gekeken, want cash ben je dan wel snel kwijt hè!
      Hij zei meteen dat ie vriendlief op een biertje ging trakteren de komende maandagavond in de klimhal, maar z’n vrouw thuis vond dat ie vriendlief tijdens die wekelijkse klimavonden in de hal de rest van het jáár wel vrij mocht houden hahaha!

10. Dapper van dat kleine ventje hoor!
    Dat Jaxon geen last heeft van een steen onder zijn hoofd hè?
    Je laat goed zien, dat er ook culinair veel te genieten viel.

1. Hij doet dat heel goed hè dat klimmen.. maar z’n toekomst ligt voorlopig bij Sparta.. ja ja, al een jeugdcontract gesloten..!
      Nee, blijkbaar vindt ie dat juist lekker liggen, zo’n steen onder z’n koppie.

11. Dat was nog een prachtige laatste klimdag geweest en ook een gezellige afsluitende avond. Een geluk en toch ook een toeval dat jullie die portefeuille van de vrienden gevonden hadden. Jullie hebben een hele geslaagde vakantie gehad en het mindere weer was inderdaad meer noorderlijker. Soms zitten de voorspellingen er ook wel eens naast.

1. Ja, we hebben dat al heel vaak gehad, dat de voorspellingen ernaast zaten ( dit weekend nog.. zou de zaterdag veel beter zijn dan de zondag en hebben we de hele dag nu al zon en gisteren hartstikke somber weer!).. gelukkig viel het tijdens de vakantie eens de goede kant op.