Met molentjes lopen..

Ik wandel dus gewoon door, ook zonder hond. Doordeweeks is dat wel vreemd, maar is wel goed voor m’n conditie, dus dat hou ik wel vol. Heel soms maak ik ook fotootjes onderweg.. daarvan ga ik er binnenkort ook wel laten zien nog.
In het weekend, met een georganiseerde tocht, voelt het niet zo vreemd, want dat deed ik toch altijd al zonder Jaxon (de drie keer dat ik ‘m, noodgedwongen, eens mee moest nemen, waren niet zo’n succes en een behoorlijke work-out voor mij..! 😉 ) En dat geeft nu dus extra fijne afleiding, want alles lijkt dan nog ‘gewoon’ hè. En zaterdag de 1e juni hadden de zussies en m’n nichtje ook wel zin om weer es te gaan wandelen. Ze hadden tijdens mijn vakantie er niet veel aan gedaan (behalve nichtje geloof ik 😉 ), dus toen ik voorstelde de 5km-route van de Molenwaardtocht in Kinderdijk te gaan doen, waren ze extra enthousiast.. effe rustig aan herbeginnen beviel ze wel. Nou ja.. in Kinderdijk deden we eigenlijk altíjd de 5km.. da’s het mooiste stukje, langs alle molens! Dus ik haalde ze bijtijds op en na een parkeerplekje op de grote parkeerplaats bij scheepswerf IHC (waar we voor deze tocht altijd mogen parkeren, lekker dichtbij de startlocatie!) gevonden te hebben, liepen we naar partycentrum De Klok om ons in te gaan schrijven. Er is daar binnen een hele uitstalling van ouderwetse spulletjes, vooral die oude radio’s vind ik leuk.. volgens mij hadden wij thuis vroeger zoiets als die bovenste..

Meteen op pad maar.. al hoefden we het voor het aantal kilometers niet te doen hoor.. dat bleek zelfs nog minder dan 5km.. slechts 4,2..!! 🙂 Het ging meteen de Molendijk op, waar ik ‘Het Dijckhuijs’ op de foto zette.. uit 1892..

Ik zal het vast al eens vaker op de foto gezet hebben.. dit stukje dijk is eigenlijk altijd wel het begin van deze tocht en we deden die dus al veel vaker. ’t Is toch nooit helemáál precies hetzelfde hè.. vooral bloemetjes en groen niet.. en soms hebben de bewoners daar ook es wat anders aan de gevel gehangen, zoals deze eendjes.. leuk toch?..

.

(de dames hadden de vaart erin hehe)
Tussen sommige dijkhuizen door kun je alvast een blik op de molens in de verte werpen..

Nog meer nieuwe gevelversiering..

.. met een mooie roos ervoor! Soms zijn de huizen hier echt prachtig met groen begroeid hoor.. maar de huizen zelf zijn vaak ook niet min..!

Bij het oude Koetshuisje (dat er dit keer best wel verwaarloosd bij stond!) stond ook een.. plaatsnamenbord. Maar tjonge.. ik was dat nemen van een grelfie wel effe ontwend in de vakantie blijkbaar.. het lukte maar niet! Pas toen ik aan de andere kant van het groepje ging staan lukte het beter.. en toen bleek thuis op het grote scherm dat ik m’n ogen dicht had..! whahaha!

.. eigenlijk was de eerste gewoon meteen het beste hahahaaa..

Enfin.. verder maar weer, waarbij we langs een geveltuin kwamen met werkelijk prachtige paarse papavers erin.. een speciale soort met gerafeld blad. Sommige wat nat van de regen van die nacht, maar toch allemaal zeer fotogeniek..

.

Hierna mochten we al snel de dijk af, naar links, een weg op die Blokweer heet en waar de eerste molens aan staan.. over een brede vaart zagen we de andere molens ook al verderop..

Rechts stond een paardje in een weitje..

.. net voor de witte houten brug waar ikzelf, als ik op eigen initiatief weleens ga wandelen langs de molens, altijd overheen aangewandeld kom, aangezien ik dan daar áchter, in een buitenwijk van Alblasserdam, de auto parkeer..

.

Dan kom je dus ook meteen op die zijweg waar de eerste molens staan uit.. en die wachtten nu hè, voor ons..

.

Het was heerlijk rustig nog.. de toeristen beginnen hun bezoek allemaal verderop aan de hoofdweg bij het moderne gemaal en het was nog vroeg ook. Maar het hele jaar door vind je hier wel flink veel toeristen natuurlijk.. en dat die niet allemaal doorhebben, dat er gewoon mensen in die molens wonen en dat het dus niét de bedoeling is dat je de terreinen rond de molens op gaat, werd al snel duidelijk hehe..

Nou.. dit was nog maar het beginnetje hè, van deze mooie Molenwaardtocht, die ik toch elke keer weer heel erg de moeite waard vind. Er komt nog meer.. maar in een volgend postje.

Fijn weekend allemaal.. als het weer een béétje meezit, wordt het voor mij en m’n vaste wandelclubje deze zaterdagochtend een poldertocht.. De Graafstroomtocht in Oud-Alblas. Vorig jaar liep ik die in m’n uppie, puffend in 30 graden.. dát gaat het dit keer sowieso niet worden.. misschien net de helft! 😉

.

24 gedachten over “Met molentjes lopen..

  1. Hoi Mizzke!
    Die molens van Kinderdijk deden we ook eens samen en dat was prachtig hé!
    Die oude radio’s is pure nostalgie!
    Groetjes!

    Like

    1. Ja hè.. het weer was toen alleen ook niet zo goed hè.. en het restaurant waar we toen geluncht hebben, staat leeg nu.. zonde. Daar stonden ook veel van die oude radio’s en zo.. volgens mij is daar een deel van naar De Klok gegaan.

      Like

  2. Met molentjes lopen, dat is niks mis mee.
    Ja, een klein voordeel van alleen wandelen is dat je je eigen tempo kunt lopen.
    De Molenwaardtocht in Kinderdijk is natuurlijk wel een mooie tocht.
    Ik heb ook nog twee Philips buizen radio’s staan, nostalgie.
    De koeienkop op nummer 54 is wel mooi.
    De selfie is leuk, een positieve stemming.
    Prachtig het verbodsbordje in het Chinees.
    toch mooi de Hollandse molens. Hans

    Like

    1. Ja, dat is wel zo.. loop nu sneller en verder dan ik met Jaxon nog kon.. maar ik had dat voor hem natuurlijk wel over, om wat langzamer en korter te wandelen.

      Moest wel aan jou denken toen ik die radio’s zag staan daar hehe.

      Een wandelingetje langs al die molens is altijd de moeite waar ja.

      Like

  3. Ik kan mij best voorstellen dat het vreemd is zonder Jaxon te wandelen, wél een gemis hoor, gelukkig was je niet alleen.
    Kinderdijk is echt de moeite waard, Hollandser kan haast niet.
    Mooi die oude radios’s, ik kan het mij nog wel herinneren.
    Dat was dus ook voor Japanners verboden toegang…hahaha!

    Like

    1. Ah maar die georganiseerde tochten ging Jaxon sowieso nooit mee hoor.. dus die was dan niet zo vreemd. Het is meer de tochtjes doordeweeks die ik alleen nog doe.. maar daar zal ik ook wel aan wennen, dat ik dan geen hond meer bij me heb.. het is wat het is hè.

      Voor Japanners of Chinezen.. weet niet precies wat dat voor karakters zijn. Er kwámen altijd veel Japanners, maar tegenwoordig komen er volgens mij meer Chinese toeristen.

      Like

  4. Kinderdijk blijft mooi, leuk om met elkaar te gaan. Mooie papavers zeg! Ik ben benieuwd of je wandeltocht vandaag doorgaat, het giet hier af en aan. Ik moet om 14 uur mee lopen met een historische wandeling, dus hoop op 2 uur droog weer☺

    Like

    1. Die wandeltochten gaan sowieso door, maar het was de vraag of m’n zussies er zin in hadden als het regende.. nou, ja dus. 🙂 In Kinderdijk bleef het droog.. dat was wel fijn want dat is wel érg open hè. Maar altijd mooi ja.

      Vanmiddag zou je meer kans hebben op droog weer.. dus ik hoop het met je mee. 🙂

      Like

  5. Wat leuk dat jullie weer gezamenlijk gingen! Leuk, die oude radio’s, die van ons zag er een beetje anders uit. Ik wist niet dat de molens bewoond werden. Maar dat bord is duidelijk. Het weer wil maar niet meewerken, maar ja, 30 graden hoeft nou ook weer niet. 🙂

    Like

    1. Ze houden het lang vol ja hahaha.. vorig jaar was het maart al gedaan dacht ik. 😉 Ik vind het wel gezellig hoor.. vooral bij zo’n tocht als vandaag, met van die lange stukken waar niet zo heel veel te zien is. Al kletsend merk je daar dan niet zoveel van. 😉

      Ja, die molens worden bewoond.. ze draaien soms ook nog, maar ik weet niet of ze dat allemáál nog kunnen.

      Nee, die 30 graden was ook een beetje ‘too much’ hehe.. het ging wel vandaag.. af en toe een buitje, maar qua temperatuur was het precies lekker.

      Geliked door 1 persoon

    1. Oh ik denk eigenlijk al de hele tijd met een glimlach aan ‘m terug hoor.. hij was dan ook een behoorijk komische hond hehe. Maar kan nú natuurlijk ook wel om het minste of geringste nog ineens volschieten.. dát moet nog slijten.

      Like

  6. Indrukwekkend met die vele molens. Daar zullen zeker veel toeristen op af komen maar ik vraag me toch af dat die hun allemaal laten tegen houden door zo een klein waarschuwingsbordje. Wel goed dat je die dagelijkse wandelingen blijft maken, zelf zou ik er de moed niet meer voor hebben als onze hond er niet meer bij was.

    Like

    1. Ja, dat is een echte toeristische trekpleister.. dan komen die bussen Chinezen of Japanners, stoppen even om te kijken, gaan dan daarna door naar de Keukenhof en daarna naar Amsterdam om in de avond over de Wallen te lopen.. Nederland in één dag..! 😉

      Ja, ik moet wel joh.. anders groei ik dicht. 😉

      Like

Plaats een reactie