Trouble in paradise..

We hadden echt wel even genoten van ons bezoekje aan Oingt (hoe je dat ook maar uit moet spreken.. zelf imiteerden we maar een varken: ‘oink oink!’ hahaha!).. en een picknickplekje vinden was daarna ook niet zo heel erg moeilijk, want toen we de weg afdaalden, kwamen we vanzelf langs eentje..

Daarachter zie je het plaatsje nog liggen.. en in die paars bloeiende struik was het een gegons van jewelste.. er waren allemaal van die grote blauwzwarte bijen aan het fourageren op de bloempjes. Had die bijen, paarsig zwart met echt felblauwe vleugels (op de foto lijkt het láng zo blauw niet als het in het echt was!) nog nooit gezien en heb ze gegoogeld.. het is de blauwzwarte houtbij.. één van de grootste bijensoorten die er zijn, een volwassen beestje is 3cm groot)

Het lag daar leuk, dat plekje, alleen omdat we nog wat hoog op de berg waren, waaide het er wél flink.. dus we krasten al snel weer eens op.. we moesten ook nog een camping zien te vinden hè.. en die zijn in deze streek, zo net ten westen van Lyon was dat, niet bijzonder dik gezaaid. Eerst reden we dan om te beginnen maar een stukje naar het zuiden.. waarna we onze truus wat campings voor ons op liet hoesten (die functie zit op onze gps hè.. weet niet of dat bij alle systemen zo is). Ze stuurde ons naar de gekste plaatsjes.. over ieniemienie kronkelweggetjes.. waar wij er dan daarna achter kwamen dat die camping inmiddels meer een kamp voor seizoenswerkers bleek te zijn.. of helemáál weg..! We waren niet echt in paniek hoor.. er komt er áltijd wel eentje, zo is onze ervaring, waar we het wel zien zitten om er op z’n minst één nachtje te gaan overnachten. En dat was ook deze keer weer zo.. een gemeentelijke camping bij een plaatsje dat Feurs heette. Géén geweldig gezellige camping (daarvoor was ie te groot) en geen geweldige plek (want: knollenveldje).. maar het was al laat en we waren het rijden zat. En bovendien, zo biechtte vriendlief pas op toen we helemaal stonden, had de auto wat kuren gehad die laatste kilometers.. vriendlief dacht dat er alwéér iets was met de koppelingsplaten.. oei!

Da’s iets waar je maar weinig aan kunt doen.. en hij was er ook niet zéker van.. maar dat betekende wél, dat ik niet zo’n zin meer had dan nog héél veel verder naar het zuiden (en dús verder van huis) te gaan rijden. Niet alleen dáárom.. we hadden inmiddels ook gezien op WeerOnline dat het zuidelijker véél warmer was.. rond de 30 graden.. dat vinden wij met het oog op Jaxon wel érg aan de warme kant. Als het zo ís als je ergens al bent, dan ís het zo en dan deal je ermee.. maar als je kunt kiezen..? We hakten de knoop door en zouden de volgende dag toch weer wat meer naar het noordoosten gaan.. richting de Bourgogne terug. Daar waren de temperaturen tussen de 22 en 28.. een stúk lekkerder wat ons betreft hoor! Die avond keken we alleen nog even middels een kleine wandeling of er een bakker in de buurt van de camping zat. Om de camping waren sportvelden en een klein parkje..

Leuke toepasselijke muurschildering op de sportaccomodatie.

De bakker zat té ver weg.. dus we gingen de volgende ochtend niet bij het tentje ontbijten, maar meteen opbreken, koffie zetten en daarna met de auto langs de bakker om broodjes. Dat werd wéér picknicken.. leuk toch? Onderweg zagen we nog een soort van kunst langs de weg.. optisch bedrog-kunst.. net of er een massief blok in de berm stond, maar als je er dan langs reed was het gewoon een plat bord hehe..

We hadden via truus alweer een camping gevonden in de richting waar we wilden zitten, en toen we door het plaatsje reden waar die moest zijn, Salornay-sur-Gye geheten, beviel ons dat heel erg.. gezellig dorpje met allerlei winkels (handig!) en restaurantjes (leuk!).. en de camping zag er ook geweldig uit.. maar.. gesloten! 31 augustus dicht gegaan.. en het was die dag 1 september! Echt wel jammer dat! We maakten wel nog effe gebruik van het openbare toilet hier vlakbij de ingang van de camping (heerlijk hoe je in Frankrijk vaak van die lekker schone gelegenheden kunt vinden!) en reden naar onze tweede optie door.. een plaatsje dat Cormatin heette en feitelijk bijna alleen uit het gelijknamige kasteel bestond..

Bij de campingpoort aangekomen bleek ook deze dicht.. maar dat was gelukkig maar tijdelijk.. om 16.00 uur zou er weer iemand in de acceuil zijn en kon je door de slagboom.. oefjes! Nu moesten we alleen die drie uur tot 16.00u vol zien te maken.. nou ja.. Jaxon moest nog uit.. op de kaart leek er een stukje búiten het dorp een bos te zijn.. dus reden we die kant op. Dat bos.. daar kon je niet komen.. maar we stuitten op een charmant dorpje dat we wel eventjes konden bekijken.. Blanot. Er waren vleermuisgrotten te bezoeken (sorry voor de liefhebbers, maar dat hebben we niet gedaan hehe), maar gewoon een rondje wandelen over de oude straatjes was ook leuk..

Melkbussen in een ouderwetse koelkast hehe.
De Sint Martinskerk.. gedeeltelijk uit de 10e eeuw, in de grond eronder heeft men resten van een oude begraafplaats uit 975 n.Chr. gevonden.

Echt een schattig dorpje, maar zoals zo vaak.. compleet uitgestorven.. geen levende ziel te zien de gehele tijd dat we daar rondliepen niet..! Bij het parkeerplaatsje net voor het dorpje waar we onze auto achtergelaten hadden was ook een picknickplaatsje. We hadden nog koffie met boterkoek en namen er de tijd effe voor hehe..

Hierna reden we door naar een iets groter plaatsje verderop, Lugny geheten.. om er boodschapjes te gaan doen en meteen ook een sightseeingtoertje. We wilden die avond gaan barbecue-en en dus toog vriendlief naar de slager. ‘Koop vier spiesjes en vier worstjes’ zei ik.. en dat deed ie.. alleen wogen de (flinke!) spiezen bij elkaar al anderhalf pond (!) en waren de worsten niet bepaald die dunnetjes die we meestál kopen in Frankrijk..! Allemachtig.. en dan koopt ie er tóch van elk vier..!!! hahahahaa! Enfin.. klein wandelingetje dus..

Bijna een schutkleur hahaha!

Nog even naar een super voor de rest van de boodschappen en toen terug naar Cormatin, waar inmiddels de poort open gegaan was. En gek genoeg: ik heb van die hele camping, waar we het langste gebleven zijn en wat best een hele fijne en mooi aangelegde camping was, zegge en schrijve maar één fotootje gemaakt.. en die was nog min of meer mislukt ook..! Gewoon vergeten het plekje en de ingang vast te leggen, zoals ik meestal doe.. snap er niks van.. ik ga echt dementeren hoor! Dan maar wat fotootjes van het internet..

De pijl wijst naar onze plek, nr. 26 (in het cirkeltje op de plattegrond).. we zaten lekker dicht bij het sanitairgebouwtje dat op die foto staat, maar er zat nog wel een haag tussen.

Vriendlief had naast een soort van sleutel voor de slagboom ook een sleuteltje voor een hekje aan de achterkant gekregen.. daardoor kwam je meteen uit op een groen recreatieterreintje.. handig! (je ziet op dat plattegrondje dat dat hekje, met dat groene mannetje erbij, lekker dicht bij ons plekje was) Hoogzomer werden er daar ook paardrijlessen verzorgd.. de paarden daarvan liepen er nu op een afgeschermd stuk grond gewoon los rond.

Jaxon vond het geweldig leuk.. een groot grasveld waar ie los mocht rondrennen! Dat werd strijk en zet zijn uitlaatplek haha! Vriendlief ging die dag nog een paar keer met hem erheen.. eerst voor Jax om honger te krijgen en later voor zichzelf om z’n eten te laten zakken.. het was echt veel te veel vlees (en ook al geen foto van..!)! De worsten hebben we alleen gaar gegrild en bewaarden we voor op een broodje de volgende dag.. de spiezen waren méér dan genoeg, Jaxon heeft er zelfs van meegedeeld..! Nog een gelukje trouwens dat we behalve de mini-bbq óók de gas-bbq bij ons hadden.. want op de gewone barbecue-en was ten strengste verboden..!

Het was, zoals te zien is, echt wel enórm mooi zonnig weer geworden.. dus we deden de volgende dag lekker rustig aan.. ontbijten, lezen en koffiedrinken.. dat was het zo’n beetje om te beginnen. Toen vriendlief aan het einde van de ochtend eens naar de bakker ging wandelen voor een stokbroodje (voor bij de worstjes die avond hè haha), ging ik mee, want ik had Cormatin nog bijna helemaal niet gezien. We namen ook dit keer de achteruitgang.. dat was naar het dorpje toe ook veel leuker wandelen..

We kwamen nog langs een kunstatelier..

En zo wandelden we van lieverlee richting de dorpskern.. en terwijl vriendlief bij de bakker brood haalde, kiekte ik er van die kolenluiken (zo noem ik ze altijd.. weet niet of ze daar nog steeds voor gebruikt worden, maar vroeger vást wel, van die luiken naar de kelder hè) die nogal rijkelijk beslagen waren..

Een klein rondje rond de kerk.. of eigenlijk.. voorbíj de kerk hehe, waar tegenover dan dat kasteel stond. Uiteraard alleen tegen betaling te bezoeken.. en bovendien nauwelijks te zien vanaf de straat.. what else is new? 😉 Maar ik kon er toch nog wel een klein stukje van zien hoor.. op m’n tenen staand, over het muurtje heen haha! Ik vond het hek eigenlijk al prachtig genoeg..

We liepen ook nog een stukje de andere kant op (tja, het was een langgerekt dorp aan een doorgaande weg hè).. en gelukkig maar, want daar was nog leuks te zien! Een huis met mooie art-nouveau ornamentjes aan de ramen.. en een muurschildering..!

Dat soort ‘winkeltjes’ zijn altijd zo grappig vind ik.. toch véél leuker dan een kale zijgevel!

Hierna wandelden we weer terug naar het groen.. en gingen we die stenen brug over naar dat ‘voie verte’.. we volgden het een stukje (over een metalen brug dat duidelijk ooit bij dat spoortje hoorde!) en daalden vlakbij de camping af om door het tunneltje ook nog even aan de andere kant daarvan te kijken. Hier was een grote ondiepe waterplas.. best mooi hoor..

Is toch heerlijk om dat vlakbij je camping te hebben als je een hond bij je hebt..? we stonden daar echt prima hoor.. vandaar dus dat we besloten er maar wat langer te blijven ook.. er was hier in de omgeving ook nog genoeg te bekijken. Zowel grote als kleine plaatsjes.. én groen.. ik ben er voorlopig nog niet over uitgeblogd! hahaha! In een volgend postje komen er eerst wat kleinere oude plaatsjes aan bod!

29 gedachten over “Trouble in paradise..

1. Het was weer genieten! Wat zalig voor Jaxon en het baasje 😜. Mooie gebouwen en zo typisch. Niet te vergelijken met dat lelijk Vlaanderen pffff. Haha zoveel vlees, buikje rond.

2. ook voor truus was het even zoeken Mizzd

en je maakte niet eens een bruikbare foto van die camping

een mooie muurschildering

en typisch oud Frans dorpje met een priorij en een gemeentelijke bakoven

groeten

1. Nee.. dat vond ikzelf ook wel vreemd dat ik daar helemaal geen foto gemaakt heb.. eigenlijk alleen van dat groene gebiedje erachter.. én van het dorpje. Het was toch echt een leuk plekje hoor.. onder appelbomen, waardoor ik die week gratis appeltjes kon eten haha!
      Zo’n bakoven vind ik altijd leuk om te zien.. ik zou er wel op een bakdag bij willen zijn!

3. Bijzonder om zoveel van die bijen aan te treffen, ze zijn hier toch vrij zeldzaam denk ik.
    Die muurschildering, is echt heel mooi hoor.
    Jullie hebben de wachttijd goed besteed!

1. Geen flauw idee of die zeldzaam zijn, maar ik had ze in ieder geval nog nooit gezien en dáár vlogen er héél veel rond!
      Vonden wij ook.. al was een boswandelingetje ook wel leuk geweest. 🙂

4. Een heel mooi dorpje daar met die oude bakoven en priorij. Jammer dat al die kleine dorpen leeglopen. Maar dat is hier bij ons geen haar beter.
    Een mooie, lekker relaxte vakantie hadden jullie MizzD.

1. Ja, ’t zal overal hetzelfde zijn hè.. en dan komen er weer van die acties zoals in Italië, dat buitenlanders voor een euro een huisje in zo’n doods dorpje kunnen kopen om op te knappen en er een b&b in te beginnen.. om zo weer leven in de brouwerij te krijgen. Lukt natuurlijk niet.. 😉

5. Wat laat je ons weer veel moois zien. Ik heb soms het gevoel dat ik een uitgebreide vakantiegids lees. Ik geniet er heel erg van. Gelukkig geen last meer gehad van kuren met de auto. Ik moest gelijk denken aan de problemen die mijn schoonzusje en ik met de auto hadden toen we een minivakantie naar Limburg deden maar dan ben je nog in Nederland.

1. Vind dat zelf ook leuk, om het later nog eens terug te lezen.. dan beleef ik die hele vakantie weer.. trouwens, onder het schrijven dus óók! 🙂
      Toen vriendlief begon over dat we gewoon hulp zouden krijgen en vervangend vervoer dan, dacht ik ‘hallo.. die hele auto zit stampend vol tot in alle hoekjes en gaten.. krijg dat allemaal maar eens in een vervangende auto!’ Dus ik vond dat niet echt een geruststelling hahahaa! Gelukkig is het niet mis gegaan en lijken die platen gewoon in orde. Weet niet wát ie precies gemerkt heeft, maar we merken nu niks meer.

6. mooie picknicken daar
    oei de auto, daar krijg je beter geen last mee zo op reis
    tof dat blok die geen blok is
    zo’n charmant oud dorpje! altijd leuk
    prachtige omgeving

7. Nu ben ik natuurlijk reuze benieuwd hoe je Oingt echt uitspreekt. Ik denk dat ik het zo even opzoek. De koppelingsplaten, en dat als je op vakantie bent op de manier zoals jullie doen is niet echt iets waar je op zit te wachten. Hopelijk viel het de rest van de reis dus mee.
    Die ouderwetse koelkast zal zo koud niet zijn als de zon vol op het water schijnt 😛
    Geen liefhebber van vleermuizen trouwens. Ook geen hekel aan verder.

1. Waar kun je dat opzoeken? ik vermoed eigenlijk dat het iets als ‘owèng’ zal zijn.
      Het lijkt er vooralsnog op dat het maar zo léék dat er wat met die platen was.. we merken er nu niks meer van.
      Dat water liep dus wel constant hè.. het water voelde goed fris hoor.

8. Oingt, dat is lastig uitspreken.
    Een mooie plek voor een picknicktafeltje, met gezoem op de achtergrond.
    Het maakt de vakantie avontuurlijker naar een camping zoeken.
    Maar dat moet je geen autopech krijgen.
    Een gezellige dorpspomp met nog steeds de oude functie.
    Batman dorp ben je terecht gekomen.
    Handig dat er ook een hekje is om de camping aan de achterzijde te verlaten.
    Wel een leuke omgeving om te wandelen, elk dorpje heeft zo zijn verrassingen. Hans

1. Nee precies.. zo’n trekvakantie is leuk als je én een goede tent hebt én een goede auto.. als één van de twee kuren vertoont, wordt het allemaal een stuk minder leuk..! Maar gelukkig leek het daarna toch niet zo te zijn dat die auto kuren had.. oefjes.

Geliked door 1 persoon

1. Geen last meer van gehad.. al heeft vriendlief tijdens de vakantie echt heel veel op de cruisecontrol gereden voor de zekerheid. Maar we merken er nu niks meer van, anders waren we hier thuis wel naar de garage gegaan natuurlijk. Denk dat het een gevoelige snaar is voor vriendlief.. was nogal een gedoe bij die eerste keer, voorál om het vergoed te krijgen.

9. Zo’n verhaal herinner ik me nog van mijn ouders, toen ze een keer een stukje Frankrijk ingegaan waren: ze hadden zin in een worstje en kregen een enorm ding op hun bord. 🙂 Het lijkt me wel fijn om een tijdje op dezelfde plek te blijven als ie prettig is, dan kun je inderdaad vandaaruit uitstapjes maken.

1. Hahaa.. ik vroeg of ie die spiezen en worsten niet in de vitrine had zien liggen.. en jawel.. dat hád ie wel, maar hij dacht dat het vergrotend glas was. (Dat had je ooit wel hoor.. ken een verhaal van m’n ouders vroeger die een dagje weg waren van de Bond en toen in een uitspanning wat gingen eten en daar leken de gehaktballen in de vitrine wel zo groot als honkballen, maar bleken, warm gemaakt ,op hun kartonnetje ongeveer zo groot als een golfballetje..! hahaha!) Hij had anders wel van allebei twee kunnen kopen hè hehe.. was ook al méér dan genoeg geweest!
      Doen we ook wel vaker hoor.. steeds maar op- en afbreken van het tentje, hoe gemakkelijk dat ook gaat, wordt op een gegeven moment vervelend. Dus dan zoek je een beetje centrale plek waar vandaan je meerdere dingen kunt gaan bezoeken. Moet de camping wel een beetje bevallen en in ieder geval een bakker in de buurt zijn (óf de camping moet een broodservice hebben).. want da’s gewoon fijn. 🙂

Geliked door 1 persoon

10. Goed voor Jaxon dat jullie niet naar dat snikhete weer gereden zijn. Want niet alle campings hebben de luxe van zo een grote waterplas te hebben.
    Dat was dan een hele hoop vlees bij de bbq maar je kunt beter teveel hebben dan te weinig haha:-)

1. Hahahaa nou, niét als je geen koelkast hebt hoor.. maar het kwam zo ook wel op uiteindelijk.

Nee, boven de 30 gaat érg lastig worden voor Jaxon.. de taferelen van 2 jaar geleden in de Gers met temperaturen tegen de 40 (!) staan me nog helder voor de geest.. dat was echt vervelend voor dat beest.We houden er zelf ook niet echt van.. want je kunt dan maar zo weinig doen hè?