Druk program met van alles wat!

Even genoeg gefeest hoor (hoewel? hehe).. ik zag al dat die hond hier op heeft lopen scheppen over z’n feessie.. jaaa, veel te overdreven natuurlijk, maar kom, hij is toch ons brave manneke hè.. en we hébben de laatste anderhalf jaar al maar zo weinig feestjes gehad hehe.

Maar nu weer verder met het vakantieverslag.. we zijn pas bij dag 2 hè.. maar die liep na ons bezoekje aan de Janustempel, waar vandaan we trouwens nog prachtig zicht hadden op Autun en op de Porte d’Arroux die we even daarvoor onderdoor gegaan waren, al snel ten einde..

De Cathédrale St. Lazaire is duidelijk te herkennen.
Het was een vrij groot open stuk waar de tempel stond, dus daarom vrij uitzicht naar alle kanten.

Ik ging niet elke keer mee naar het speelveld als vriendlief Jaxon daar uit ging laten.. maar die eerste avond in Autun kreeg ik het om een uur of vijf ineens hartstikke koud en dat ging maar niet over.. ik heb die avond de eerste en enige keer m’n trui aangehad! Dacht dat een beetje beweging wel zou helpen, maar eigenlijk werd ik pas weer warm in m’n slaapzak niet veel later. Was al bang dat ik ziek ging worden.. maar gelukkig had ik er de volgende ochtend al helemaal geen last meer van. Maar goed ook, want we wilden die dag wat van de omgeving gaan bekijken en dat werd een hele leuke dag. Het was wel een beetje somber weer en we hoopten maar dat dat geen roet in het eten zou gooien voor het eerste programmapunt.. want dat was een uitzichtpunt hoog tegen de berghelling tegenover het stadje aan. Daar staat namelijk het ‘Croix de la Libération’.. een enórm granieten kruis uit 1945 (onthuld 1948), dat uiteraard het einde van de oorlog memoreert. Een weggetje vol met haarspeldbochten leidde ons er naartoe..

Gelukkig was het uitzicht toch wel heel erg goed..

Altijd leuk, zo’n table d’oriëntation.. weet je waar je naar kijkt.

Op de terugweg liet ik vriendlief even stoppen bij een enorme dip in het weggetje hehe.. al was die vanaf de andere kant spannender geweest! Ik kiekte meteen ook nog wat bloeiende heide aan de wegkant daar..

.. en toen gingen we op weg naar Couhard.. een klein dorpje halverwege die berghelling ( we hadden dat eigenlijk éérst willen bekijken, maar we misten de afslag en draaiden het toen maar om hehe), met behalve een charmant kerkje nog iets speciaals.. een Romeins grafmonument, Le Pierre de Couhard geheten, uit de 1e eeuw na Chr., in de vorm van een steenhoop..

Mjaaa.. wij vonden het eigenlijk wel een gevalletje van ‘niet iedereen kan het zo goed als die luitjes in Egypte’ hahahahahahaa! Maar ach.. zoiets bijzonders zie je ook niet elke dag hè hehe. Terugwandelend richting het kerkje zagen we nog dat leuke plekje aan het water.. dát zou ik later nog wat beter bekijken hoor..

.. want nú zagen we ineens een heel interessant bordje aan een paaltje hangen.. het wees naar een .. waterval! nou, daar zijn we gek op, dus daar gingen we éérst eens heen.. het zou een wandelingetje van een kwartiertje zijn en dat bleek te kloppen.. een heerlijke boswandeling..

We moesten zelfs een watertje oversteken.. het stelde gelukkig niet veel voor hehe.

Toen we ruisen hoorden, wisten we dat er echt wat viel.. jaaa, sinds vorig najaar in de Jura weten we wel dat zelfs de grootste waterval na een droge zomer gewoon weg kan zijn hè hahaha! Maar dit jaar was het gelukkig niet zo droog. We klommen alleen wel een klein eindje te ver door.. je zag de waterval beter vanaf de overkant van dat watertje, dat hier wat dieper was en je dus moest oversteken middels een houten bruggetje..

Nou leuk om gezien te hebben.. en het wandelingetje was ook lekker.. terug dus maar weer..

En dat huisje bij de kerk.. dat bleek een boekenuitleenhutje te zijn.. mooi aangelegd hoor en ik denk dat je er ook heerlijk kunt lezen..

Tja, hier in NL komen die mini-biebjes pas van de laatste jaren steeds meer op, maar in FR kiek ik al járen van die kastjes.. misschien is het daar wel uitgevonden? dat weet ik dus niet.. maar ik weet wel, dat er vaker zulke speciale plekjes voor gecreëerd worden, heb die al veel vastgelegd en deze vakantie was er geen uitzondering op!

Wij dronken op een bankje met uitzicht op de steenhoop (hehe) een kopje koffie uit de thermos die we meegenomen hadden.. lekker met een stukje eigengebakken boterkoek. En toen reden we de kronkelende bergweg weer op, op het wegdek stonden allemaal namen geschilderd.. blijkbaar was de Tour de France hier dit jaar ook langsgekomen?

We gingen richting het volgende plaatsje dat we wilden bekijken.. of eigenlijk meer de omgeving daarvan, want er zou daar een zogenaamde chaos zijn.. niet écht een rotzooitje hahaha, maar een met enorme rotsblokken bezaaid gebied, die, veroorzaakt door erosie, soms vreemde vormen hebben of lijken te balanceren. Dat alles lag dus in de buurt van het plaatsje Uchon.. toen we het binnenreden stond er meteen een kapelletje langs de weg. Zodra vriendlief geparkeerd had, liep ik even terug om die op de foto te zetten..

Teruglopend zag ik nog een intrigerend wegwijsbordje.. en ik keek es even..

Hierna was ik vriendlief en Jaxon natuurlijk eventjes kwijt.. die waren niet in de auto blijven zitten uiteraard, maar waren ook rond aan het kijken gegaan.. ik vond ze terug in het eenvoudige kerkje dat op rotsen stond, tja, dat had ik niet kunnen raden natuurlijk.. honden mogen toch helemaal niet in een kerk? hehe..

Onderlangs het kerkje liep een graspad.. we volgden het een klein stukje.. het gaf mooie uitzichten.. maar eindigde bij een raadselachtig wegwijsbordje..

Grappig.. als zo’n huisje tegen een helling op gebouwd is, steekt nog maar net een bovenraampje boven de grond uit hehe!

Enfin.. terug naar de auto dus en de aanwijzingen in het gidsje volgend kwamen we inderdaad bij een parkeerterreintje wat hoger op de berg uit en daar vandaan kon je dus naar de chaos wandelen..

We hadden brood en drinken in de rugzak, dus we gingen er meteen maar picknicken.. mooie plek! En het zonnetje was eindelijk ook doorgekomen.. kon niet beter dus. Toen het brood op was, vond vriendlief dat ie eens een fotootje van mij, samen met Jaxon, kon maken.. ik dacht, omdat ik een beetje vreemd op die rotsen zat, wel dat het zou lijken alsof ik zat te kakken hahahaa! Daar moesten we dan heel hard om lachen.. en zo lijkt het zelfs of ik daar met móéite zit te drukken hahahahahahaa..

Het was er echt mooi hoor, maar we deden niet de héle wandelroute.. we wisten namelijk helemaal niet hoe lang die was. En we hadden nog meer dingen op ons programma die dag. Dus terug naar de auto maar weer..

Het verrassendste onderdeel van dat dagprogramma moest nog gaan komen.. iets wat we daar in die regio totáál niet verwacht hadden! Ik ga het in het volgende postje laten zien!

Voor vandaag zet ik alleen nog even m’n lieve vriendin Lena in het zonnetje, want zij verjaart vandaag! Van harte gefeliciteerd! *smak*smak*smak*! Het zal niet echt feestelijk voelen, zo voor het eerst zonder je lieve mama (en met alle ellende die je vervolgens op je bordje kreeg, alsof al dat verdriet en gemis al niet genoeg was), maar kom op meid.. probeer er toch maar echt jóúw dagje van te maken hè. En wat ik op m’n kaartje al schreef: we spreken snel eens af hè! Beetje afleiding zal je goed doen denk ik! In the mean time: stay strong girl! xxx

32 gedachten over “Druk program met van alles wat!

1. Ik start nu met het lezen van jullie reis naar het Zuiden. Je hebt om te beginnen al veel mooie dingen getoond, een watervalletje, een enorm kruis , een grafmonument om maar niet te spreken van die mooie vergezichten! Ik hoop je te kunnen inhalen bij het lezen van je reisverslagen ! 🙂

2. Heb wel genoten van Jaxon zijn feestje.
    Haha, Jaxon in actie.
    Zou wel een domper zijn geweest als je ziek was geworden.
    ‘Croix de la Libération’ is wel indrukwekkend, mede door de rede van plaatsen.
    Het Romeins grafmonument heeft de tand des tijds maar net doorstaan.
    De waterval is wel leuk om te ontdekken, Jaxon ook tevreden.
    Mensen kunnen gekken dingen denken bij een foto.
    Ook van mij gefeliciteerd met je vriendin Lena. Hans

@ de huizen en gebouwen op de muurhuizen zijn niet allemaal monumentaal.
    Maar dit pakhuis zou het wel moeten zijn, vind ik ook.

1. Jaxon óók.. hoop ik! hahaha!

Ziek worden op de tweede dag van je vakantie.. ik kan leukere dingen bedenken..! Maar gelukkig was het de volgende dag weg en is het niet meer teruggekomen.. oefjes!

3. Inderdaad een erge gevulde dag en er komt nog meer. Watervallen vind ik ook altijd geweldig om te zien.
    Die “kakfoto” vind ik top.
    Voor Lena zal het best een lastige dag zijn om haar verjaardag te vieren zo zonder haar moeder maar bij deze wil ik haar toch feliciteren.

Geliked door 1 persoon

1. Inderdaad.. het opvallendste komt nog hehe.
      Neemt ie eens één keer een fotootje van me, lijkt het alsof ik zit te kakken..! hahaha! hij mag dat natuurlijk vaker doen.. hij heeft duidelijk oefening nodig! 😉
      Dat zal Lena goed doen hoor.. dank je!

4. Hoi Mizzke!
    Wat een grappig huisje daar tegen die helling!
    En je “kakfoto” is ook een goeie! Het lijkt alsof Jaxon je wil uit het zicht brengen. 😂
    Bedankt voor je verjaardagswensen met de leuke collage. Sfeerfoto’s door de jaren heen! Wat kennen we elkaar al lang hé! Zálig!
    Ja, binnenkort weer eens afspreken zou wel eens tof zijn. ❤
    Groetjes!

5. Jaxon is zó verwend met zijn verjaardag, daar kan hij wel een jaartje op teren hoor! 😂
    Wat prachtig daar, dat gigantische kruis, is bijzonder hè?
    Die Pyramide is uit het 1e jaar na Christus, geweldig om daar bij te staan.

1. Hij zal wel moeten.. meer feesten zitten er voor hem niet in in een jaar! 😉
      Dat was het gekronkel naar boven zéker waard ja.. prachtige uitzichten.. heb er nog veel meer foto’s van, maar ja, moet een beetje doseren hè. 😉

6. Heel wat moois en interessants te zien daar Mizzd. Dat granieten kruis lijk me indrukwekkend en wat een uitzicht. Een Romeins grafmoment is ook wel heel bijzonder.
    Het kakje hoog op die rotsen liep zo te zien niet van een leien dakje. 😉

1. Het was een enorm ding, dat kruis.. we konden ‘m vanaf de camping zien staan.. vooral ’s avonds, als ie verlicht was.
      Het was wel geen kakje.. maar dus ook geen leien dakje.. graniet hè.. het waren granietrotsen. 😛

7. Bijzonder grafmonument zagen jullie daar! Mooie plaats voor dat grafmonument, mooi uitzicht. Kijk maar uit dat je niet beboet wordt voor wildpoepen, haha

1. Bijzonder was het wel ja.. ik hoop dat dat bordje met info te lezen is.
      Er was geen mens te zien daar, dus áls ik had willen kakken, hád ik kunnen kakken hahahaa!

8. heel mooi het uitzicht naar de kathedraal
    tof kerkje en wel een heel bijzonder grafmonument, nog nooit gezien
    altijd de moeite zo’n waterval
    en verder zag je nog veel bijzondere dingen, prachtig

gefeliciteerd aan je vriendin Lena, ja vast heel moeilijk zo voor het eerst zonder haar mama, herkenbaar hé
    hopelijk in haar nieuwe levensjaar wat minder ellende

1. ’t Was allemaal echt de moeite.. leuke dag met veel dingen te zien.

Ja, is herkenbaar.. altijd rot, maar daar moet je mee dealen, met dat gemis, en dat lukt vaak steeds beter hè. Er moeten alleen niet allemaal andere héél vervelende dingen dan op je pad komen, waar je maar weinig aan kunt doen.. dat staat het rouwproces dan danig in de weg en da’s nog veel rotter.

9. Dat kan gebeuren natuurlijk, dat koude gevoel. Dat herkennen we allemaal wel denk ik. Gelukkig werd je niet ziek in ieder geval.
    Die deuk in de weg is niet goed te zien vind ikzelf, maar die heide des te meer.
    Jaxon schermt het in ieder geval goed af, dat kakken van je 😆 het zou zomaar echt kunnen.

1. Nah, was echt vreemd.. geen idee hoe het gekomen is, maar het is gelukkig ook weer gegaan. 🙂
      Nee, vanaf de andere kant was dat veel spannender.. steiler, maar vind het wel leuk zulke dingetjes, waar wij ons zo op reis ook een beetje mee bezig houden, te laten zien hahaha!
      Als Jax daar niét gestaan had, was het duidelijker geweest dat ik niét zat te kakken hahahaha!

10. Misschien als ze daar ook wat meer werk in restauratie zouden maken zoals ze in Egypte ook doen. Ik vind wel dat ze daarmee in Frankrijk minder mee bezig zijn met sommige gebouwen. Prachtige uitzichten op die wandeling, toch eigenaardig hoe die rotsblokken daar gekomen zijn. Misschien een voorloper van een gebergte ofzo.

1. Zelfs na restauratie zal het nog niet op een piramide lijken hoor hahaha.. het hoort echt zo te zijn.. er is al archeologisch werk aan verricht volgens het bordje.
      Er gaan veel legendes over hoe die stenen daar gekomen zijn.. de geleerden houden het op erosie. 😉